Een paar dagen geleden schreef ik een artikel over e-mailmarketing. Wat is dat en hoe werkt dat? In dat artikel kun je lezen dat e-mailmarketing voor iedere ondernemer haalbaar is. Net als bij al je andere werkzaamheden vraagt het wel inzet, focus, tijd en inspanning van je, maar dat geldt voor alle werkzaamheden.

Ben je nog niet bekend met e-mailmarketing? Lees dan eerst het artikel ‘Aan de slag met e-mailmarketing’ (link: https://www.maandagmorgen9uur.nl/aan-de-slag-met-e-mailmarketing/). Weet je daar alles al van en wil je het proces verder ontwikkelen, dan is dit artikel voor jou!

Een goede mailinglijst is veel waard. Dat weet iedere marketeer. Hoe groter jouw mailinglijst is, hoe groter jouw bereik van jouw e-mailingcampagnes. Wil je als ondernemer blijven groeien, dan is het belangrijk dat jouw mailinglijst ook blijft groeien. Maar hoe pak je dat dan aan? Hieronder een aantal tips om je mailinglijst te laten groeien en daarmee ook je onderneming.

 

1. Zorg voor een goed e-mailsysteem

Het beheren en laten groeien van je e-maillijst vraagt om betrouwbare software, waar je eenvoudig mee kunt werken. Mailchimp is misschien wel de bekendste en meest gebruikte pakket. Een prima pakket om mee te starten en bovendien gratis. Er zijn ook alternatieven, die gebruiksvriendelijker zijn en meer opties hebben. Je betaalt dan een maandelijkse abonnementsprijs. Maak zelf de afweging welk pakket het beste bij je past en welk budget je hiervoor hebt.

 

2. Invulformulier op je website

Wil je je mailinglijst laten groeien, dan is je eerste actie om een invulformulier op je website te laten zetten. Dat kan zijn voor het downloaden van een e-book of pdf met waarde (zie artikel ‘Aan de slag met e-mailmarketing’) of gewoon voor het inschrijven van een nieuwsbrief (die je dan wel regelmatig verstuurt). Plaats een invulformulier bij je artikelen of laat een pop-up zien aan een bezoeker na een x-aantal seconden. Technisch eenvoudig en heel effectief.

 

3. Vertel de meerwaarde

Maak je bezoekers duidelijk wat de voordelen zijn als iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Waarom moeten bezoekers zich aan jou binden? Wat kunnen bezoekers verwachten als ze zich bij jou inschrijven voor een nieuwsbrief?

 

4. Een link naar het invulformulier in je e-mailhandtekening

Plaats een zinnetje onderaan je e-mailhandtekening met de tekst ‘Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief’ met een link naar het inschrijfformulier op je website.

 

5. Voeg bestaande klanten toe

Vergeet je bestaande klanten niet! Het versturen van nieuwsbrieven naar bestaande klanten is een vorm van relatiebeheer. Zij hebben je al omzet gebracht, een referentie afgegeven voor op je website. Het contact met bestaande klanten onderhouden is misschien wel moeilijker dan het aangaan van nieuwe contacten. Koester je bestaande klanten.

 

6. Schrijf relevante en aantrekkelijk leesbare artikelen

Eerst geven, dan ontvangen. Durf relevante waarde weg te geven in ruil voor een naam en e-mailadres. Je laat daarmee jouw waarde zien in jouw vakgebied (expert). En als je inhoudelijk goede en relevante nieuwsbrieven verstuurt gaan je abonnees jouw kennis delen.

 

7. Spreek de taal van je doelgroep

Zorg voor goede titels die aanspreken en prettig leesbare teksten op je landingspagina en bij je invulformulieren. Laat in alles de bezoeker merken dat je een expert bent in jouw vakgebied, want dan neemt de bezoeker je serieus. Weet ook hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden. Is jouw branche formeel en zakelijk, gebruik dan ook teksten die daarbij aansluiten. Als je ‘je’ gebruikt in teksten, terwijl jouw doelgroep met ‘u’ aangesproken wil worden, dan gaat er iets mis!

 

8. Drempel laag

Hoe eenvoudiger het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief of download is, hoe gemakkelijker jouw bezoekers hun e-mailadres achter laten. Bezoekers willen vooral niet veel of geen ingewikkelde dingen moeten doen om zich in te schrijven. Heb je echt een naam nodig, of is een e-mailadres al voldoende? Vraag dus alleen wat je echt nodig hebt, om bezoekers zich te laten inschrijven.

 

9. Een link naar je inschrijfformulier op je visitekaartje

Gebruik alle mogelijkheden om mensen naar je toe te sturen. Een link op jouw visitekaartje stimuleert de ontvanger van jouw kaartje om naar je website te gaan. Ook hier kan je het ze zo gemakkelijk mogelijk maken: plaats een QR-code op je visitekaartje.

 

10. Laat je bezoekers kiezen

Elke bezoeker is uniek. Als een bezoeker informatie zoekt over zoekmachine-optimalisatie, wil ze geen download over e-mailmarketing ontvangen. Bied daarom 2 of meerdere verschillende downloads aan en voor iedere downloads (of nieuwsbrieven) een apart invulformulier. Op deze manier bedien je meerdere bezoekers en groeit je mailinglijst extra hard.

 

11. Gebruik social media

Gebruik je social media om bezoekers naar je website te trekken. Durf waardevolle content te gebruiken in je berichten op social media en laat jezelf zien. Zet Facebook, LinkedIn, Instagram of welke platsforms je gebruikt dagelijks in. Een goed hulpmiddel hierbij is Buffer. Hier kun je voor een bepaalde periode berichten klaarzetten, die automatisch op je social mediakanalen gezet worden. Denk ook aan de interactie (bv. door een call to action toe te voegen bij je berichten op facebook).

 

12. Advertenties

Maak een aantrekkelijke download, die mensen ontvangen na inschrijving en werf bezoekers via Adwords. Je betaalt er wel voor, maar dat kan in jouw geval aantrekkelijk zijn. Maak zelf de afweging of dat voor jou werkt. Stel eventueel een budget vast en investeer dat bedrag om te zien of online adverteren voor jou werkt.

 

13. Meld je nu aan-aankondiging

Post een (paar) uur voordat je een e-mailing verstuurt een berichtje op je social media als vooraankondiging dat je een nieuwsbrief gaat versturen. Op deze manier kunnen nieuwsgierige mensen zich nog snel inschrijven om ook de nieuwsbrief te ontvangen. Voorbeeld: ‘Vandaag om 16:00 uur verstuur ik mijn nieuwbrief met daarin 7 tips om meer bezoekers naar je website te krijgen. Interesse? Schrijf je nu in en ontvang de nieuwsbrief’.

 

14. Schrijf een wedstrijd uit

Verloot een uur gratis advies (of iets dat bij jouw onderneming past) onder jouw volgers op je website en social media. Je kiest een winnaar uit de aanmeldingen die zich binnen een bepaalde periode hiervoor hebben ingeschreven. Of organiseer een event/workshop, waarvoor mensen zich gratis kunnen inschrijven.

 

15. Vakbeurzen

Verzamel e-mailadressen als je met een stand op een vakbeurs of ander event aanwezig bent. Maak er een wedstrijd van. Zet een grote bak/vaas/pot/glas neer op je stand en vraag bezoekers hun visitekaartje daarin te doen. Aan het einde van het evenement maak je de winnaar bekend (of je doet het via een e-mailing). Geef bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek weg of iets dat past in jouw branche.

 

16. Plaats referenties van klanten bij je inschrijfformulier

Een goede referentie werkt actie-verhogend bij een inschrijfformulier. Bezoekers lezen de referentie en worden bevestigd dat jij een expert bent en daarmee de juiste persoon om in contact te komen. Dit motiveert bezoekers om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief: ‘hier wil ik meer van weten’.

 

17. Gebruik call to actions

Of je nu artikelen schrijft of vlogs opneemt om met jouw klanten, bezoekers of volgers te delen, sluit altijd af met een call to action. Een call to action is niets meer dan dat je je bezoekers vraagt om een actie: hun e-mailadres achter te laten voor meer informatie, een e-book of download-pdf aan te vragen, een product te kopen of een kennismakingsafspraak te maken. Een call to action werkt attentieverhogend (durf te vragen).

 

18. Online webinar

Organiseer (regelmatig) een webinar, waarvoor bezoekers zich kunnen inschrijven. Of gebruik een webinar om bezoekers warm te maken voor meer informatie. Door belangstellenden te laten inschrijven verwerf je hun e-mailadres, die je dan kunt gebruiken voor e-mailmarketing.

 

19. Pop up scherm

Je kunt lezers van artikelen op jouw website vragen om zich in te laten schrijven voor meer waardevolle content. Een pop up scherm dat plotseling opdoemt als je aan het lezen bent is heel irritant, maar kan wel heel effectief zijn. Lezers (bezoekers) moeten het actief wegklikken (via de JA of NEE knop). Zorg dat je knoppen de volgende tekst bevat: Ja, ik schrijf mij in voor meer artikelen of Nee, ik wil niet groeien (o.i.d.). Een regeltje achter Ja of Nee werkt psychologisch goed.

 

20. Geef korting

Heb je een webshop, geef dan 5% of 10% korting bij de eerste bestelling die ze doen na inschrijving voor de nieuwsbrief. Zo verzamel je e-mailadressen van mensen die belangstelling hebben in jouw producten. Vervolgens kan je ze mailen met leuke producten. Een groep zal ongetwijfeld een bestelling bij je plaatsen.

 

21. Opvallende opt-in formulieren

Zorg voor een opvallende kleur van jouw inschrijfformulier. Met een afwijkende kleur wordt de bezoeker van jouw website geattendeerd. Kleuren hebben vaak een bepaalde betekenis en bepaalde reactie. Blauw roept vertrouwen op, groen actie en oranje nog meer actie. Op internet is er veel te vinden over kleurgebruik, betekenis en reactie. Kijk ook vooral wat bij jouw branche (bezoekers) past.

 

22. Split-test

Als je niet weet op welke manier je het beste een inschrijfformulier kunt aanbieden aan je bezoekers, kun je ervoor kiezen om met 2 verschilende opzetten (modellen) te werken. Dat noemen we split-testen. De helft van je bezoekers krijgt dan model A te zien, de andere helft model B. Al snel zal blijken dat het ene model beter werkt dan het andere model. Split-testen kan op heel veel verschillende manieren.

 

23. Wees persoonlijk

Je bent een persoon die onderneemt, een bedrijf heeft. Mensen doen zaken met mensen. Verschuil je niet achter een onpersoonlijke website, maar laat zien we je bent. Jouw expertise is belanglijk, maar niet uniek. Mensen willen zaken doen met jou omdat ze jou kennen en jouw manier van zaken doen aansluit bij die van hen. Wees open, wees betrouwbaar, wees benaderbaar.

 

24. Wees betrouwbaar

Je vraagt om een e-mailadres, om mensen jouw producten of diensten aan te bieden. Je wilt zaken doen, werken, geld verdienen. Dat zal iedereen begrijpen. Tegenwoordig hebben we de AVG. Wees zorgvuldig met de gegevens van een ander. Niets is zo schadelijk als de klant er achter komt dat jij niet zorgvuldig omgaat met de gegevens van hem of haar. Als een bezoeker zich inschrijft voor e-mailing en zijn of haar e-mailadres bij je achterlaat, bedank hem of haar daar dan voor en zeg dat je zorgvuldig met zijn of haar gegevens omgaan. Wek vertrouwen en wees betrouwbaar.

Dit zijn bij elkaar 24 tips om een goede mailinglijst op te bouwen. En er zijn er nog veel meer. Niet iedere tip zal iedereen aanspreken. Kies er 3 of 4 of 5 uit die je het meeste aanspreken en die voor jou uit te voeren zijn. Voer ze goed uit en houdt daar aan vast. Focus en doorzettingsvermogen zijn hierbij erg belangrijk. Geef het tijd; je zet hiermee een stap om verder te groeien.

1 antwoord
  1. Natalie
    Natalie zegt:

    Bedankt voor deze uitgebreide lijst tips over e-mailmarketing. Ik ben bezig met het bouwen van een website om mijn tarotconsultatie te ondersteunen. Ook ondersteun ik het met drukwerk. Die tip van een Q-code op visitekaartjes houd ik erin.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *