Samenvatting van dit artikel

Je succes als ondernemer hangt af van je klanten, want die zorgen voor werk, voor omzet, voor winst, voor inkomen. Het is dus belangrijk dat je moeite doet om klanten te werven en ze aan je te binden. Met e-mailmarketing heb je de kans om met beperkt budget van bezoekers op je website betalende klanten te maken. Conversie noemen we dat. In dit artikel lees je hoe je het systeem van e-mailmarketing kunt opzetten en inrichten.

De volgende stappen worden uitgelegd:

1. Begin met een plan. Neem de tijd om het goed uit te denken, voordat je gaat uitvoeren.
2. Geef waardevolle content weg. De klant wil voelen dat je toegevoegde waarde levert.
3. Bedenk een geschikt onderwerp. Wil je dat een bezoeker zijn of haar e-mailadres geeft in ruil voor een download, zorg dan dat de download inhoudelijk waardevol is en aantrekkelijk vormgegeven.
4. Goede timing is belangrijk. Weet wanneer je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.
5. Zorg voor een goed werkend systeem. Een goed werkend e-mailsysteem neemt je veel werk uit handen.
6. Resultaten meten. Zorg dat je weet wat de resultaten van jouw inspanningen zijn. En pas aan als je denkt dat het beter kan.
7. Wat leren we hieruit? Goede e-mailmarketing is belangrijk voor de groei van je onderneming.


Het kost je als ondernemer veel moeite om nieuwe opdrachten binnen te halen. Je bent druk met acquisitie en je vind het helemaal niet leuk om daar zoveel uur mee bezig te zijn.

Dat is ook helemaal niet nodig. In dit artikel gaan we aan de slag met e-mailmarketing. De naam zegt het al: het is marketing via e-mail. Met deze methode houdt je potentiële klanten op de hoogte van jouw aanbod van producten of diensten, relevante ontwikkelingen in jouw vakgebied en natuurlijk aanbiedingen op jouw assortiment of dienstverlening. E-mailmarketing is een inmiddels bewezen succesvol marketinginstrument.

E-mailmarketing begint bij de stap als een bezoeker op je website interesse heeft in jouw aanbod en daar meer van wil weten. Op je website biedt je de bezoekers de mogelijkheid om een document te downloaden, na achterlating van zijn of haar naam en e-mailadres. Zoxra hij of zij dat doet heeft hij of zij zichzelf van bezoeker een prospect gemaakt. Nu is het het streven om van een prospect een klant te maken. Dit proces noemen we ook wel conversie.

Met e-mailmarketing bouw je aan een relatie met een groep (potentiële) klanten. Ze gaan je herkennen (eerst passief, later actief) en op enig moment zijn er relaties die contact met je gaan opnemen, omdat ze een specifieke behoefte hebben, waarin jij kan voorzien. Belangrijk is wel dat je met enige regelmaat e-mailberichten moet versturen, om te bouwen aan de klantrelatie, maar te vaak berichten versturen werkt weer averechts. En voor je het weet zit je in de hoek van spam, en daar wil je niet in terecht komen. Zoek dus hierin de juiste balans.

E-mailmarketing kent veel voordelen:

  • de kosten van deze vorm van marketing zijn erg laag (want geen drukwerk, verzendkosten, etc).
  • het bereik van jouw e-mailing is onbegrensd en je spreekt een grote groep tegelijkertijd aan
  • eenvoudige opzet en je kunt er direct (vandaag nog) mee beginnen
  • met e-mailing kom je direct bij de juiste persoon binnen met jouw boodschap
  • eenvoudig resultaten te meten en daarmee eenvoudig bij te sturen

Ik leg uit hoe het werkt en welke stappen je moet zetten om tot een succesvolle e-mailmarketing te komen.

 

1. Begin met een plan

Voordat je begint met e-mailmarketing zorg je eerst voor een plan. Met een plan dwing je jezelf om goed na te denken wat jouw doelen zijn met e-mailmarketing, op wie je je wilt richten, hoe vaak je e-mails wilt versturen en welke content je daarvoor wilt gebruiken en hoe je het resultaat wilt meten.

E-mailmarketing begint vaak met een gratis download op je website. Bezoekers vinden je interessant, willen meer van je weten laten hun naam en e-mailadres achter op je website, want ze willen de gratis download graag ontvangen om zich verder te laten informeren.

De eerste e-mail die ze ontvangen, nadat ze hun naam en -emailadres hebben achtergelaten is een welkomst-e-mail met een link naar de download of de download als bijlage in de e-mail. De reeks e-mails die je daarna stuurt richt je op een luchtige en eenvoudige manier in. Ze zorgen ervoor dat de doelgroep jou actief in hun geheugen houdt. Bedenk vooraf dus hoe vaak je vervolg-e-mails stuurt, in welke frequentie en met welke inhoud. Herhaal je steeds dezelfde inhoud of werk je met een opbouw, richting een leuk aanbod aan de doelgroep?

 

2. Waardevolle content

Je wilt dat bezoekers op jouw website hun naam en e-mailadres achterlaten. Je hebt deze e-mailadressen nodig om je e-mailmarketing op te bouwen en uit te voeren. Hoe meer e-mailadressen je weet te verkrijgen, hoe groter het bereik van jouw marketing en hoe meer kansen je creëert om opdrachten te werven.

Wees niet bang om waardevolle content weg te geven, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book, pdf of videocursus. Je gebruikt hiervoor informatie die algemeen beschikbaar is op internet. Als geïnteresseerden de informatie niet bij jou vinden, dan halen ze het wel elders. Dus waardevolle content, die vrij beschikbaar is.

Zorg voor een mooi opgemaakt en aantrekkelijk leesbaar document. Maak het vooral niet te groot en houdt het bij hoofdlijnen. Doseren is belangrijk. Jouw toegevoegde waarde in de informatie is hoe jij je klanten verder helpt. Klanten kiezen jou uit om zaken mee te doen, niet (alleen) om jouw kennis en vaardigheden, maar vooral hoe je jouw werk doet en hoe je de klant een stap verder helpt.

 

3. Bedenk een geschikt onderwerp

Om de bezoekers op je website te verleiden hun naam en e-mailadres achter te laten in ruil voor een download moet je goed nadenken welke groep potentiële klanten je wilt aanspreken met welk product of dienst. Kies voor het onderwerp waarmee jij het verschil kan maken voor jouw doelgroep en richt daarop je e-mailmarketing op in. Houd het bij één onderwerp. Zo houdt je het eenvoudig, beheersbaar en communicatief voor de ontvangers van jouw e-mailing.

 

4. Goede timing is belangrijk

Jouw doelgroep zit niet op jouw e-mail te wachten. Gemiddeld krijgen ze tientallen e-mails per dag binnen. Een aantal daarvan valt in de categorie ‘reclame’, net als jouw e-mail. Inmiddels weten we dat maandagmorgen geen geschikt moment is om dit soort e-mails te versturen (want iedereen is bezig om de week te starten) en ook vrijdag is geen geschikte dag voor e-mailmarketing.

Ga je een stap verder, dan onderzoek je of het versturen van e-mailings voor jouw doelgroep beter ‘s morgens (vroeg) werkt of juist ‘s middags (later op de dag). Straks komen we bij het meten van resultaten (stap 7). Je test met het versturen van e-mailings door de dag (en de week) heen en kijkt welk moment het meeste resultaat oplevert.

 

5. Zorg voor een goed werkend systeem

Je hebt een download beschikbaar (stap 2) om toe te sturen aan geïnteresseerden. Je zorgt ervoor dat je website ingericht is voor e-mailmarketing. Dat betekent dat je een pagina hebt, waar de bezoeker zijn of haar gegevens (naam en e-mailadres, of eventueel alleen een e-mailadres) invult. Je hebt je e-mailmarketingsysteem zo ingericht dat de bezoeker een e-mail ontvangt met het e-book of pdf of een link om het contentdocument te downloaden.

In je plan voorafgaand aan de uitvoering (stap 1) heb je nagedacht in welke frequentie en met welke inhoud (informatie) je de groep vervolgens gaat e-mailen. Zorg dat dit systeem goed werkt. Je kunt het systeem ook automatiseren. Er zijn diverse aanbieders van e-mailingsystemen die je daarbij kunt gebruiken, waarbij Mailchimp en ActiveCampaign de bekendste zijn. Dit neemt je veel tijd en aandacht uit handen. Je doelgroep wordt nu automatisch gemaild met jouw boodschap. Je bereidt een aantal berichten voor en geeft dan aan wanneer deze berichten verzonden moeten worden.

 

6. Trek bezoekers naar je website

Met alleen een goede landingspagina, waarop je de naam en e-mailadres van je bezoeker vraagt in ruil voor waardevolle content ben je er nog niet. Belangrijk is dat je bezoekers naar je website trekt. Zorg er daarom voor dat je bekend wordt. Dat doe je via LinkedIn, Facebook of Instagram. Of je pakt de ouderwetse manier en plaatst advertenties in kranten, vakbladen of tijdschriften. Of je gaat online adverteren. Er zijn volop mogelijkheden om zichtbaar te worden en bezoekers naar je website te trekken. Zodra een bezoeker zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten, weet je dat hij of zij meer is dan alleen een bezoeker. Lees over zichtbaar worden in een ander artikel op mijn website.

 

7. Resultaten meten

Niets is zo belangrijk om de resultaten van jouw e-mailcampagnes te meten. Met een goed e-mailingsysteem (stap 5) kan je eenvoudig je KPI’s meten:

– percentage e-mails dat wordt ontvangen: niet alle e-mails komen aan op de juiste bestemming, want e-mail is verwijderd of verkeerd ingevuld.

– percentage e-mails dat wordt geopend: niet alle ontvangers zullen je e-mail openen om te lezen (stap 4).

– percentage dat via de e-mails doorklikt: de groep ontvangers die niet alleen je e-mail lezen, maar nieuwsgierig zijn naar meer informatie

Aan de hand van deze informatie weet je of je e-mailcampagne zin heeft. Meten is weten en testen is belangrijk. Misschien is je onderwerpregel te lang? Of houdt je doelgroep meer van grafische dan van tekstinformatie?

 

8. Wat leren we hieruit?

Als ondernemer zet je e-mailmarketing in om de betrokkenheid van jouw doelgroep te vergroten. Uiteindelijk wil je meer klanten, want dat geeft meer omzet. Met e-mailmarketing wordt je zichtbaar voor een grotere groep en werk je aan binding.

E-mailmarkting is eenvoudig op te zetten en levert je mooie resultaten op als je het goed uitvoert, terwijl het niet veel geld kost. Ook hier geldt wel dat je eerst een goed plan moet uitwerken en je website erop moet inrichten. En als alles achter de schermen klaar staat gaat het echte werk pas beginnen: ervoor zorgen dat bezoekers naar je website toe komen en interesse wekken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *