Iedere ZZP-er of ondernemer is er wel van overtuigd dat een website belangrijk is voor je onderneming. Met een website kan je als ondernemer vertellen wat je doet en waarom je dat doet. En mensen die interesse hebben in jouw product of diensten kunnen je vinden. En zo ga je op een avond aan de slag. Je zorgt voor een domeinnaam en als je bedrijfsnaam.nl al bezet is zoek je naar .net of .info of welke extensie nog beschikbaar is of je voegt nog iets toe aan je bedrijfsnaam om je domeinnaam vast te leggen.

Je bent blij verrast, want de wereld van domeinnamen claimen is een dumpmarkt geworden, dus je zit voor een dubbeltje op de eerste rang. Blijkt je provider ook nog eens een leuke aanbieding te hebben voor een websitemaker. Je bent helemaal blij.

Je voelt het al aankomen: er groeit een addertje onder het gras. En dat klopt. Lees verder en ontdek de adder!

1. Zelf een website bouwen is niet moeilijk

Iedereen kan een website bouwen. Met alle hulpmiddelen die we tegenwoordig kennen is het niet moeilijk meer. Van alle kanten worden templates aangeboden, die je kant en klaar kunt inzetten. Je hoeft alleen wat teksten te schrijven. Je zorgt voor een paar foto’s die je nog hebt liggen of je plukt ze van internet. En voor je het weet ben je klaar. Helemaal blij, helemaal tevreden, want je bent nu online en klanten kunnen je vinden.

Misschien gaat dit wat te snel? Ben je er toch niet zo handig in of heb je er eigenlijk helemaal geen zin in om het zelf te gaan doen? Dan heb je vast nog wel een handig neefje, of de buurjongen van de overkant die het wel leuk vindt om voor jou een website in elkaar te zetten. Jij blij, want je hoeft niet zelf aan de slag en neefje of buurjongen blij, want hij verdient een paar euro voor het werk wat hij voor jou doet.

Ik moest laatst op zoek naar een monteur om mijn kapotte wasmachine te laten maken. Ik vond er een en werd helemaal blij dat hij de volgende dag al langs kon komen. Ik werd helemaal blij toen hij het probleem ter plekke wist op te lossen voor een heel redelijk bedrag. Met stip een vakman, die me gelijk een paar waardevolle tips gaf hoe ik eenvoudig en goedkoop mijn wasmachine in een goede conditie kon houden. Via google kwam ik op de website van deze monteur. Bleek een nieuwe website te zijn, gemaakt door de zoon van een voormalige collega. Goedbedoeld, maar de eerste de beste websitescan slaat knalrood uit: moeilijk leesbare teksten, niet aansprekende fotografie, een website die niet responsive is. Kortom: goed bedoeld, maar zonder plan, zonder liefde en aandacht en zonder budget (investering).

 

2. Website bouwen is een vak!

Mij moet je niet voor een klas met pubers zetten en als mijn autogarage laat zien wat het probleem aan mijn auto is, ben ik halverwege zijn eerste zin al afgehaakt. Zo is het ook met het bouwen van websites: het is een vak! De website van mijn wasmachinemonteur is gebouwd zonder plan, zonder strategie. Het is een digitaal visitekaartje geworden. Leuk en aardig, maar daar win je niet de wereld mee.

Iedere ondernemer heeft een digitale plek nodig om gevonden te worden. Daar begint het inderdaad mee. Je kunt op vele plaatsen op het internet gevonden worden: LinkedIn, Facebook, Instagram, branchewebsites en vele andere profielwebsites. Natuurlijk zorg je dat je daar gevonden wordt, maar nergens kun je zo erg jezelf zijn als op je eigen website. Die kun je helemaal naar eigen beeld en smaak inrichten. Op je eigen website kan je helemaal laten zien wie je bent, wat je doet, waarom je iets doet en wat je voor je klanten kunt betekenen.

 

3. Website als basis voor je online marketing

We hebben duidelijk gemaakt dat het laten maken en hebben van een website een goed idee is. We gaan nu een stap verder: je website is de basis van je onderneming. Of nog beter gezegd: je website is de basis van je online marketing. Het hebben van een website is dan niet een eindstation, een taak die je kan afvinken op je todo-lijstje, maar juist het begin, de basis van je ondernemen. Als ondernemer wil je immers zichtbaar zijn, gevonden worden door je doelgroep. Want hoe meer bezoekers op je website, hoe groter het aantal aanvragen. En hoe groter het aantal aanvragen hoe meer opdrachten je krijgt en hoe meer omzet dat genereert. Je website staat dus aan de basis van je sales funnel.

Gebruik je website als basis voor je online marketing. In een eerder artikel liet ik al zien dat de website de plaats is waar het gebeurt. Daar worden bezoekers geïnteresseerd in jouw, jouw expertises en jouw aanpak van hun problemen. Daar worden bezoekers jouw klant. Maar die bezoeker komt niet zomaar op jouw website. Je moet ze de weg wijzen naar je website.

 

4. De strategie achter de opzet van je website

Zie je website als een investering voor de langere termijn. Een leuke website laten maken door het neefje of de buurjongen klinkt aantrekkelijk, maar voor de langere termijn is het niet voldoende, of werkt het zelf contra-productief. Natuurlijk begint het met een website 1.0. Maar als je je onderneming serieus neemt groei je al snel uit het niveau van je website 1.0. Dan blijkt al snel dat je een website 2.0 nodig hebt.

In website 1.0 gaat het om de website zelf, maar in website 2.0 staat de strategie centraal. Dan is je website geen doel meer, maar een middel dat je gaat helpen te groeien als ondernemer. Je gaat aan de slag met de strategie van je bedrijf. Wat doe je? Wat is jouw expertise? Wat is jouw ideale klant? Voor welke pijn heb jij een oplossing? Wie zijn je concurrenten en hoe onderscheid je je van je concurrenten?

 

5. Is een template zaligmakend?

Nog even terug naar het begin. Als ondernemer wil je een eigen website. Je claimt je domeinnaam, sluit een abonnement af en tot je verbazing zie je dat je al voor een paar euro per maand een abonnement hebt met een websitemaker. De provider stelt zelfs een aantal templates ter beschikking en enthousiast ga je je eigen website bouwen. Of je vraagt je neefje of buurjongen of hij jouw website wil bouwen. En voor je het weet ben je online! Jij blij.

Het gaat een tijdje goed en dan wil je ineens iets aangepast of toegevoegd hebben op je website. En dan wordt het lastig. Het blijkt een standaard template te zijn en die zijn niet ingericht op custom made wensen. Je vraagt je neefje of je buurjongen, maar na diverse pogingen komen zij er ook niet uit.

Uiteindelijk kom je uit bij een website-specialist met je specifieke vragen. En wat blijkt: een standaard template en specifieke vragen gaan niet samen. Je was tevreden met website 1.0, maar inmiddels ben je een paar stappen verder en heb je behoefte aan website 2.0. Je wilt jezelf onderscheiden, je wilt jezelf serieus nemen (en serieus genomen worden), je bent toe aan de volgende fase. Het is tijd voor een strategie, voor een duidelijke focus, voor een investering in de toekomst. Het is tijd voor website 2.0.

 

6. Kies de juiste aanpak: investeer!

Je bent aangekomen op het punt dat je moet afwegen en beslissen: blijf ik hangen in goedkope oplossingen (website 1.0) of ga ik nu echt aan de slag en investeer ik in de toekomst van mijn onderneming (website 2.0)? Ben je niet bereid om te investeren en vind je het wel prima dat je website is gebouwd door je neefje of buurjongen (website 1.0) dan mag je nu stoppen met lezen.

Ben je wel bereid om de volgende stap te zetten, dan realiseer je je dat je een investering gaat doen. Een investering in geld, want een goede website kost nu eenmaal geld. Om de website te laten maken, maar ook om de website te laten onderhouden. En een investering in tijd, want je gaat nu nadenken over een goede (online) strategie.

Hieronder 7 elementen die van belang zijn bij het ontwikkelen van een goede website.

A. Goede websitebouwer

Je neefje of je buurjongen heeft je op weg geholpen met een eerste website. Nu is het tijd om de zaken goed aan te pakken. Het bouwen van een website is vakwerk en besteed je uit aan mensen die daar verstand van hebben. Het laten ontwikkelen van een goede website kost geld. Wees eerlijk tegen jezelf en betaal dat er ook voor. Zie het als een investering, want met een goede website kan je je onderneming verder uitbouwen en verdien je de investering ongetwijfeld terug.

B. Ontwikkel een goede online strategie

Als ondernemer ben je altijd bezig met de toekomst. Je moet steeds een paar stappen vooruit denken. Een goede marketingstrategie mag niet ontbreken. Je website is de basis van een goede online marketingstrategie. Je trekt nieuwe bezoekers aan door online zichtbaar te zijn (lees hierover een ander artikel op mijn website). Op je website maak je van bezoekers klanten.

C. Formuleren van je doelgroep

Wie is je ideale klant? Voor welke klant mag je midden in de nacht wakker gemaakt worden? Als je je doelgroep goed weet te omschrijven, weet je ook hoe je je website moet opzetten en je online marketing moet invullen. Durf te kiezen, durf te profileren!

D. Genereren van traffic

Met een goede website als basis, een heldere uitgewerkte online marketing strategie en een goed geformuleerde doelgroep ga je aan de slag om die doelgroep op jouw website te krijgen. Verkoop je dure auto’s, dan zoek je mensen met een meer-dan-modaal inkomen. Ben je hovenier, dan woont jouw doelgroep niet in een appartement. Weet waar je je doelgroep kunt vinden en maak het ze zo aantrekkelijk mogelijk om naar je website te komen.

E. Profileren van je onderneming

Als je je ideale klant hebt beschreven weet je ook waar je blij van wordt. Met een helder bedrijfsprofiel maak je niet alleen voor jezelf, maar ook voor de klant duidelijk wat je doet, waarom je dat doet, hoe je dat doet. De klant wil niets liever dan goed geholpen worden. Durf te kiezen, durf nee te zeggen, als een klant iets zoekt wat jij niet (helemaal) kan bieden. Van een klant die je niet goed kan helpen wordt je niet vrolijk. Nu niet en nooit niet.

F. Herkenbare huisstijl

In je profilering als ondernemer is het belangrijk dat je herkenbaar ben. Je hebt een bedrijfsnaam en een bedijfslogo, dat past bij je soort onderneming. Bij je soort onderneming en jouw manier van ondernemen hoort een beeld (logo), bepaalde kleuren en vormen, maar ook andere offline en online uitingen. Een klant gaat je herkennen als hij een aantal keren heeft gezien, maar zorg er ook voor dat de klant je de eerste keer herkent: je uitingen passen bij je onderneming.

G. Zorg voor goed onderhoud van je website

Je website is klaar en online en je bent helemaal blij. Zorg dat je blij blijft door een goed onderhoudscontract. Het kost je maandelijks wel wat geld, maar daarmee blijf je technisch up-to-date, je gegevens zijn veilig en beveiligd, je website blijft vindbaar en snel geladen en op elke device (computer, tablet, telefoon) te vinden. Zoals jouw auto of verwarmingsketel onderhoud nodig heeft, zo heeft jouw website ook onderhoud nodig om te blijven functioneren. Durf te betalen!

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd dat jouw onderneming een nieuwe website nodig heeft? Maandagmorgen9uur gaat graag voor je aan de slag om jouw onderneming voor te bereiden op de toekomst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *