Iedereen heeft wel eens van Google Analytics gehoord. Vooral als je als ondernemer een eigen website hebt. Het wordt echter nog te weinig toegepast in het ondernemen, terwijl het echt niet zo moeilijk is en je er groot voordeel uit kan halen voor je onderneming.

In dit artikel leg ik uit wat Google Analytics is, hoe het werkt en hoe je het kan toepassen in je ondernemen. Het is een basisartikel over Google Analytics. Er is al heel veel geschreven over Google Analytics. Dit artikel is voor beginners, als je nog geen kennis hebt van Google Analytics.

 

1. Wat is Google Analytics

Meten is weten.

Google Analytics is een service van Google die de bezoekers op jouw website en hun gedrag meet en analyseert. Met deze data krijg je als ondernemer of websitebeheerder inzicht hoe mensen op je website binnenkomen, hoe ze door je website heenlopen en welke pagina’s ze interessant vinden (en welke pagina’s minder interessant zijn).

Gemeten over een periode krijg je als ondernemer inzicht in het gedrag van een groep mensen, die jouw producten of diensten interessant vinden. Als ondernemer vind je het interessant op welke pagina mensen binnenkomen, welke pagina’s (informatie) goed gelezen worden, hoe lang de bezoekers op een pagina blijven hangen, en na hoeveel tijd en via welke pagina ze jouw website weer verlaten.

 

2. Waarom Google Analytics interessant is

Je website als online etalage.

In andere artikelen heb ik al duidelijk gemaakt dat al je online marketingactiviteiten tot doel hebben mensen naar je website te brengen. Jouw website is je online etalage, de plaats waar je je ondeneming presenteert en van bezoekers klanten wilt maken.

Op je website moet het gebeuren. Dat betekent dat je website zo optimaal mogelijk ingericht is. Met Google Anlytics heb je een tool in handen om dat proces te verfijnen. Zie jouw website als je etalage van jouw winkelpand. Jouw website is de plek waar bezoekers langslopen en kijken of je producten en diensten hebt die voor hen aantrekkelijk zijn. Op basis van Google Analytics kun je ‘de etalage van jouw onderneming’ aanpassen, zodat meer mensen jou (w producten of diensten) aantrekkelijk vinden.

 

3. Wat meet Google Analytics

Werk aan mijn website-winkel?

Google Analytics doet een aantal metingen voor je. Het begint heel gewoon bij het meten van het aantal bezoekers op je website. Dat is interessant, maar dat zegt nog niet zoveel. Interessant is de paginaweergaves: het aantal pagina’s dat is bezocht door de bezoekers op je website. Daarmee weet je ook hoeveel pagina’s een gemiddelde bezoeker bezocht heeft.

Naast het aantal bezoekers en de paginaweergaves is het ook interessant om te weten wat de gemiddelde tijd van een bezoeker op je website is. Daaruit kan je afleiden om bezoekers jouw website interessant vinden of juist niet.

Misschien wel het aller-interessants is het om inzicht te krijgen in het bounchpercentage. Dat is het gemiddeld aantal bezoekers dat jouw website verlaat na één pagina, dus zonder verder te klikken naar een volgende pagina. Dit is interessant om te weten. Je weet dat jouw websitepagina niet interessant genoeg is voor de bezoekers. Het zegt dat je je pagina moet aanpakken, om bezoekers vast te houden op je website. Werk aan de website-winkel dus.

Nog meer zegt het dat Google bij een hoog bounchpercentage gaat denken dat de pagina niet overeenkomt met wat de bezoeker verwacht aan te treffen. De bezoeker klikt immers gelijk weer weg. Google denkt nu dat jouw websitepagina niet interessant genoeg is om te blijven tonen in de zoekresultaten in Google. Het gevolg is dat je niet meer gevonden wordt. Dan is er echt werk aan de winkel! Houd er wel rekening mee dat een gemiddeld (normaal) bounchpercentage van 35-55% normaal is. Is jouw bouchpercentage (veel) hoger, dan moeten er wel een paar alarmbellen afgaan bij je. Dat is het sein om niet langer te wachten, maar je website te upgraden, zodat deze weer aantrekkelijk en inhoudelijk interessant wordt voor bezoekers.

 

4. Wat is Google Webmaster Tools

Weten hoe Google jouw website ziet.

Als ondernemer wil je een zo goed mogelijke website hebben. Met een goede website ben je vindbaar voor jouw doelgroep. Vindbaar zijn via Google is een dynamisch proces, waarin voortdurend ontwikkelingen zijn. Je zult dus altijd bezig zijn om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Je moet dan wel weten hoe Google jouw website ziet. Bij punt 3 in dit artikel hebben we gezien dat een hoog bounchpercentage kwalijk kan zijn voor je vindbaarheid in Google. Gelukkig biedt Google een platform aan, waarmee jouw website communiceert met Google. Dat is handig, want daarmee kunt je je website optimaliseren: Google Webmaster Tools.

Er gaat een grote wereld schuil achter Google Webmaster Tools. Met Google Webmaster Tools weet je of Google jouw website kan indexeren, of de structuur van jouw website duidelijk is en hoe je je website kunt verbeteren. Laat Google jou vertellen hoe goed jouw website het in Google doet. Google past zich niet aan jou aan, dus jij kunt je beter aan Google aanpassen.

 

5. Marketing-activiteiten bijsturen

Google Analytics gebruiken voor je marketing.

Met een goede beheersing van Google Analytics leer je je websitebezoekers beter kennen. Je kunt zien waar ze vandaan komen en wat ze op je website doen. Op deze manier leer je het gedrag van je bezoekers kennen en kun je de inrichting van je website beter afstemmen op de bezoekers.

Je kunt nog meer van je bezoekers leren kennen. Je kunt achterhalen of het om een man of een vrouw gaat, welke leeftijd de bezoeker heeft, uit welke woonplaats ze komen en welke interesses ze hebben. Informatie, die belangrijk kan zijn bij het afstemmen van jouw marketinginspanningen. Dat is belangrijk, want je wilt rendement op jouw marketinginspanningen. Je investeert in marketing, advetenties, campagnes. Hoe meer je je bezoekers op je website leert kennen, hoe gerichter je je marketing kunt inzetten.

 

6. Testen, testen, testen

Testen levert waardevolle informatie op.

We zijn gek van testen. We beginnen daar al mee als een kind naar de basisschool gaat. Of eigenlijk nog eerder, als je als baby wordt meegenomen naar het consultatiebureau. Misschien zijn we wat doorgeslagen in het testen, maar het levert wel waardevolle informatie op.

Je kunt ook digitaal testen. Juist met Google Analytics levert dat veel op. Je hebt zelfs de mogelijkheid om een pagina van je website in twee versies te maken, die ieder willekeurig wordt getoond aan bezoekers. Groep A krijgt pagina-versie A te zien, groep B krijgt pagina-versie B. Pagina-versie B is anders opgemaakt dan pagina-versie A. In je Google Analytics kan je zien welke pagina beter scoort. Het is dan wel goed om van te voren te bepalen wat je wilt testen en welke informatie je als resultaat wilt. Zo bepaal je of pagina-versie A of versie B beter scoort.

Achter dit verhaal schuilt ook weer een hele wereld. Weet wat je doet, dus doe niet zomaar iets. De regel met testen met twee versies is dat je slechts één aspect verandert. Dus versie B heeft een andere kleur dan versie A. Of versie B heeft een pop-up en versie A niet. Of versie B heeft een gekleurd tekstvlak met witte tekst en versie A heeft dat niet. Je focust je dus op één variabele. Als je meer aanpassingen doet in versie B ten opzicht van versie A weet je niet welk aspect het verschil maakt.

 

7. Sluit je eigen IP-adres uit

Voor een zuivere analyse.

Met Google Analytics wil je het aantal websitebezoekers en hun gedrag meten. Zelf kom je ook vaak op je website, om informatie te checken of te zien hoe je bepaalde zaken hebt verwoord of ingericht. Als je zelf vaak naar je eigen website gaat, neemt Google Analytics ook jouw websitebezoek in de analyse mee. Dat wil je niet, want je bent geen bezoeker en zeker geen klant. Google geeft de optie om je eigen IP-adres (of IP-adressen als het om meer adressen gaat) uit te sluiten, zodat jouw eigen websitebezoek niet wordt meegenomen. Dat is fijn en handig. Maak daar gebruik van.

 

8. Google Analytics is gratis

Google Analytics is gratis, maar het kost je wel wat.

Wij Nederlanders zijn er om bekend: betalen is prima, maar als het gratis is staan we vooraan. Welnu, Google Analytics is gratis. Staan we nu vooraan in de rij? Dat valt wel mee. Of juist tegen. Het is gratis, dus maak er gebruik van. Het levert je op den duur een schat aan informatie op en als het je lukt om deze informatie te vertalen naar (marketing) inspanningen, zal het effect hebben. Als je leert van de analyses kun je je website aanpassen, waardoor er meer bezoekers naar je website komen. Er met meer bezoekers op je website, zal ook uiteindelijk het aantal klanten dat interesse heeft in jouw producten of diensten toenemen. Dus, Google Analytics doen!

Is met dit artikel het hele verhaal van Google Analytics verteld? Nee, natuurlijk niet. Deze blog bevat zo’n 1.500 woorden en de wereld van Google Analytics is groot. Heel groot. Dit artikel is geschreven om je bewust te worden van deze wereld vol met nieuwe mogelijkheden.

Als je nog je eerste stap moet zetten, zul je er wel wat tijd in moeten investeren om thuis te raken in deze wereld. Begin met stap 1. En daarna stap 2. En zie stap voor stap welke resultaten het je oplevert.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *