Het dagelijks leven van een ondernemer is dynamisch en veelzijdig. Als ondernemer ben je de hele dag druk met je onderneming. Je hebt klanten die gebruik maken van jouw diensten of jouw producten willen kopen. Jouw onderneming is jouw dagelijks brood, dus doe je je best om die boterham goed te beleggen.

Je moet als ondernemer overal verstand van hebben. Hoe positioneer je je in de markt ten opzichte van andere aanbieders. Hoe zorg je dat je voldoende marge hebt op de producten die je verkoopt, hoe houdt je de kosten in de hand, zodat je aan het einde van de maand genoeg verdiend hebt?

En dan moet je je ook nog bezighouden met (online) marketing. In dit artikel ga ik daar op in. Een cursus online-marketing-voor-beginners gaat wel iets verder, maar dit artikel geeft je wel een paar kaders en wegwijzers mee.

 

1. Wie ben je?

Over positionering en USP

Nog voordat je je gaat bezighouden met online marketing om jouw onderneming bekend te maken bij jouw doelgroep, denk je na over wat voor soort ondernemer je bent, wat voor soort onderneming je wilt leiden en welke kenmerken daarbij horen.

Deze oefening doe je eigenlijk al voordat je ondernemer gaat worden. Waarschijnlijk start je een onderneming in een sector, waarin je al veel werkervaring hebt. Je weet hoe de markt in elkaar zit, welke bedrijven in dit marktsegment opereren en hoe die bedrijven zich tot elkaar verhouden. Als jij met je eigen onderneming dit marktsegment gaat betreden, hoe wil je dan dat jouw onderneming zich verhoudt tot de reeds bestaande ondernemingen in dit marktsegment? Wil je concurreren op prijs door de producten goedkoper aan te bieden? Of biedt je de producten juist duurder aan, maar ga je je onderscheiden op service of kennis over de producten? Misschien kan je je onderscheiden op snelheid van levering of bedien je juist een subsegment in het grotere marktsegment, die behoefte hebben aan specialistische kennis?

Voor je online marketing is het belangrijk dat je bezig bent (geweest) met deze vragen en dat je weet waar je staat in het marktsegment, waarin je opereert. Je weet dan ook wie je (potentiële) klanten zijn en hoe je ze in je marketing moet aanspreken.

 

2. Naamsbekendheid

Je klanten moeten je leren kennen

Marketing heeft alles te maken met bekendmaken en beeldvorming. Dat betekent dat je in je startfase hard moet werken aan je naamsbekendheid. Jij moet jouw doelgroep leren kennen, maar jouw doelgroep moet jou ook leren kennen. Je naamsbekendheid moet je opbouwen, daar moet je moeite voor doen. Hoe beter je dan weet waar je doelgroep zich bevindt hoe gerichter je kunt werken aan je naamsbekendheid. Richt je je met je onderneming op de lokale consument, dan is huis-aan-huis flyeren misschien een goed idee. Heb je een specifieke doelgroep met een landelijke dekking, dan is adverteren in een vakblad of op websites die in die markt belangrijk zijn, effectief voor je.

Misschien moet je wel meer doen dan alleen werken aan naamsbekendheid om klanten te werven. Sommige doelgroepen zijn gek op (win)acties of aantrekkelijke kortingen. Je weet zelf wat werkt in de markt waarin jij actief wilt zijn. Kijk vooral ook wat collega-ondernemingen doen aan (online) marketing. Kopieer die ideeën niet, maar leer er wel van en doe er je voordeel mee.

 

3. Herkenbaar merk bouwen

Jij bent vooral jij; laat dat zien!

Je bouwt aan je naamsbekendheid, want als jouw doelgroep jouw onderneming niet kent, krijg je geen klanten. Naamsbekendheid is dus erg belangrijk, maar jouw herkenbaarheid als ondernemer is dat ook! Je wilt potentiële klanten overtuigen om klant bij jou te worden. Waarom zouden zij klant bij jou worden, als je al tevreden zijn over hun huidige leverancier?

Het is vooral belangrijk om jezelf te zijn. En te blijven. We doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Het voordeel van een herkenbaar (sterk) merk is dat je klanten aantrekt, die bij je passen. Klanten, waar je een prettige relatie mee opbouwt, waar het prettig mee samenwerken is. Klanten, waar je hard voor werkt om die als klant te behouden. En met herkenbaarheid zorg je er ook voor dat klanten jou onthouden. Wees dus jezelf, onderscheidend en herkenbaar.

 

4. Website als centrum voor online marketing

Online marketing als bewegwijzering

Als je je gaat bezighouden met online marketing moet je één ding goed onthouden: je website is het centrum van je online marketing. Online marketing is eigenlijk niets meer dan wegwijzers neerzetten richting je website. Hoe beter je je online marketing uitvoert, hoe meer bezoekers naar je website komen.

Dat betekent dat je je website helemaal op orde hebt, voordat je aan de slag gaat met online marketing. Bedenk goed wat je wilt dat bezoekers op jouw website doen. Is bezoeken voldoende? Of wil je eraan werken dat bezoekers (stapje voor stapje) klant gaan worden?

 

5. Conversie

Van bezoekers naar klanten

Met je online marketing zorg je dus voor bezoekers op je website, want daar kan de bezoeker je helemaal leren kennen. Daar profileer je je onderneming, laat je zien wat je sterke punten zijn en probeer je de bezoeker te verleiden klant bij je te worden. Dat noemen we conversie.

Je website dient helemaal ingericht te zijn op die conversie. Weet dus hoe je ideale klant in elkaar zit en hoe je de bezoekers dient aan te spreken, om van hem of haar een klant te maken. Geef de bezoeker uitgebreide informatie over de producten of diensten die jij aanbiedt. En doe een aantrekkelijk (kennismakings) aanbod; trek de bezoeker over de finish en maak van je bezoeker een klant!

Dat betekent dat je op elke pagina van je website de bezoeker de kans geeft om het commitment aan te gaan. Dat noemen we call-to-actions. Dat zijn knoppen of invulformulieren dat ze geinteresseerd zijn in de volgende stap: ze willen meer informatie, ze willen contact, ze willen iets kopen.

Om het gedrag van bezoekers op je website te analyseren werk je met Google Analytics. Met deze informatie krijg je inzicht hoe bezoekers op jouw website komen (herkomst), waar ze je website binnenkomen (entree), hoe ze door je website bewegen (traffic) en waar en hoe snel ze je website verlaten. Maak hier werk van, want met deze informatie kan je je website verbeteren, voor nog meer bezoekers en een hogere conversie.

 

6. SEO

Search Engine Optimalisation = zoekmachineoptimalisatie

Als ondernemer wil je gezien en gevonden worden. Iedereen heeft wel eens van SEO of zoekmachineoptimalisatie gehoord, maar weinigen weten er alles van. Wil je er echt alles over weten, raadpleeg dan een specialist.

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands vertalen we dat met zoekmachineoptimalisatie. SEO is erop gericht je online vindbaarheid te verbeteren in de organische zoekresultaten. Je bouwt je website zo op dat die hoger komt in de lijst met resultaten bij een zoekopdracht in Google. Anders gezegd: als iemand op zoek gaat naar de producten of diensten die jij aanbiedt, wil je dat jij gevonden wordt, dat jouw website bovenaan in de lijst met resultaten staat. Het is daarom belangrijk om te weten met welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt, of met welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden.

SEO bestaat echter niet alleen uit teksten. Het is een combinatie van techniek, autoriteit en content:

Techniek. Bij SEO is het belangrijk dat de techniek van je website in orde is. Dan is je website niet alleen voor bezoekers te vinden, maar ook voor de zoekmachine zelf. Bedenk wel dat dit complexe materie is, die moeilijk helemaal te doorgronden is. Toch kun je als leek hier veel winst uithalen.

Autoriteit. In dit verhaal is je autoriteit ook belangrijk, je zogenaamde linkprofiel. Dit is belangrijk voor zoekmachines als Google, want als je beter scoort dan je concurrentie eindig je hoger in de zoekresultaten. Hier geldt wel dat het bouwen van een linkprofiel een voortdurend proces is. Je wilt immers je concurrenten voor blijven.

Content. Daarnaast is de content van je website van belang bij SEO. Content gaat verder dan alleen de teksten op je website. Ook video’s, beeldmateriaal en bijvoorbeeld infographics worden gezien als content. Hoe informatiever en relevanter de content op jouw website, hoe beter je scoort in de resultaten bij een zoekopdracht.

SEO is een vak apart, zoveel is duidelijk. Daar is meer dan 300 woorden voor nodig om dat goed uit te leggen. Het is wel duidelijk dat het belangrijk is in je online marketing. Zorg dus dat je daar wel iets van af weet en er werk van maakt. Of schakel een SEO-specialist in als je er echt winst uit wil halen.

 

7. Social Media

Zakelijke profilering

De inzet van social media is tegenwoordig een vast onderdeel van je online strategie. Er zijn diverse sociale mediakanalen (de bekendste zijn wel Facebook, Instagram, LinkedIn) met ieder een eigen doelgroep. De belangrijkste regel bij de inzet van sociale media als marketinginstrument is: blijf relevant, zorg voor toegevoegde waarde. Mensen volgen jou/jouw onderneming omdat ze dat interessant vinden. Jij moet er voor zorgen dat ze je interessant blijven vinden. Zorg voor een herkenbare (consistente) manier van berichtgeving, in vormgeving en tone of voice. Maak een goede sociale media-planning, zodat je regelmatig (elke dag, vaste dagen in de week) een bijdrage plaatst op jouw kanaal. Dit kan je deels automatiseren, door berichten klaar te zetten en in te stellen wanneer ze gepubliceerd moeten worden. Maak hier gebruik van, want het helpt je echt!

 

8. E-mailmarketing

Contact leggen, contact houden

Over e-mailmarketing heb ik al eerder geschreven. Ik herhaal hier de belangrijkste lessen, want e-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van je online marketing. Met e-mailmarketing stuur je regelmatig berichtjes aan een groep ontvangers, die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Met e-mailmarketing blijf je in contact met een grote groep volgers/geïnteresseerden. Het is een manier om met relatief weinig tijd en kosten een grote groep mensen te bereiken met een bepaalde boodschap of aanbieding.

Je kunt je adressenlijst voor je e-mailmarketing laten groeien door bezoekers op je website te verleiden hun e-mailadres achter te laten. Zodra ze dat doen bedank je de bezoeker en geef je aan dat ze af en toe een bericht van je zullen ontvangen. Het meeste resultaat om e-mailadressen te verzamelen heb je door een weggever aan te bieden, in ruil voor het e-mailadres van de bezoeker. Zorg ervoor dat de weggever (opt-in) inhoudelijk waardevol is en zorg ervoor dat bezoekers het document graag willen ontvangen.

 

9. Google Adwords

Online adverteren

Iedere ondernemer kan eenvoudig online adverteren via Google Adwords. Via online adverteren laat je geïnteresseerden doorklikken naar je website. Je betaalt vaak per klik op jouw advertentie. Je kunt wel heel sterk sturen op conversie (geïnteresseerden > bezoekers > klanten) door bijvoorbeeld met een aantrekkelijke aanbieding te adverteren en die te koppelen aan een speciaal voor de actie gemaakte landingspagina aan je website. Met Google Adwords weet je ook altijd hoeveel traffic je met een online advertentie naar je website weet te krijgen.

We ronden dit artikel af in de wetenschap dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om je online marketing vorm te geven. De mogelijkheden zijn groot en elke vorm kent voor- en nadelen. Belangrijk is dat je kiest voor één of enkele vormen van online marketing en die ook consequent volhoudt, bijschaaft en verbetert.

Benieuwd wat Maandagmorgen9uur voor jou op het gebied van online marketing kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op door te bellen (06-83357268) of te mailen ([email protected]).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *