Iedereen anno nu is online. Okee, bijna iedereen dan. Als jij als ondernemer – ik zie je gemakshalve nu als ondernemer, maar misschien ben je dat (nog) niet – zichtbaar wilt zijn, je doelgroep wilt vergroten, meer producten of diensten wilt verkopen of nieuwe klanten werven dan is de eerste stap online zichtbaar worden.

Een nieuwe website ontwikkelen is een grote klus. Of beter gezegd een hele grote klus. Er komt meer bij kijken dan je van tevoren denkt. En dan je achteraf gewild zou hebben. Belangrijk is dat je voordat je aan dit project begint in beeld hebt welke stappen je te zetten hebt en waar je allemaal aan moet denken.

Uiteindelijk heb je meer dan 7 stappen te zetten. Een nieuwe website in 7 stappen klinkt als een vrijdagmiddagproject. Dat is het niet. En maar goed ook. Het realiseren van een nieuwe website verdient aandacht. En tijd. En proces.

In dit artikel help ik je stap voor stap door het proces heen. Als je deze stappen volgt heb je aan het aan het einde van het artikel een goede website staan.

 

1. Onderzoek doen

Je bezoekt elke dag meerdere websites. Waarschijnlijk bezoek je sommige websites dagelijks. Bv. een nieuwswebsite of een hobbywebsite. We luisteren online-muziek, doen onze bankzaken digitaal. Zelfs het inplannen van je auto-onderhoud doe je waarschijnlijk online.

Bekijk deze websites eens aandachtig. Hoe zijn ze opgebouwd, is de navigatie logisch. Spreken kleuren, vormen en indelingen je wel of niet aan. Bezoek vooral ook websites van collega-ondernemers in dezelfde branche. Je krijgt vanzelf een idee wat jou wel en niet aanspreekt. En nog een tip: kijk eens naar websites, vanuit ‘het oog van de klant’.

Maak aantekeningen van jouw onderzoek, want die kan je later in je proces goed gebruiken! Trek hier rustig de tijd voor uit. Neem een kop koffie, zet lekkere muziek aan en ga er even goed voor zitten.

 

2. Werkplan en planning

Niets is zo erg als het proces gaat slepen. Je bent druk met je werk, er zit altijd te weinig tijd in de dag. En dan schuif je niet-urgent werk door. Ja, ook het werken aan je nieuwe website. En voor je het weet ben je de draad kwijt en als je niet oppast ben je straks 3 keer opnieuw begonnen. Een werkplan laat je de stappen in de juiste volgorde zien. Het klinkt overbodig en het kost veel tijd, maar als je start met een goed werkplan heb je (bijna) de helft van het werk al gedaan. Met een goed werkplan weet je voordat je met de bouw van je website begint, waar je straks zal eindigen. Zo houdt je het proces beheerbaar en weet je wanneer je met je nieuwe website online bent.

Met een duidelijk werkplan kun je ook je planning invullen. Als je snel online wilt, zul je wat harder moeten werken. Heb je meer tijd om je nieuwe website te realiseren, dan kun je je tijdsbesteding aan de websitebouw beperken tot bv. een halve dag in de week. Met een goed werkplan pak je een fase per keer op (bv. een pagina of een module) en weet je ook nog de volgende keer waar je de vorige keer was gebleven.

 

3. Doel en doelgroep

Met jouw onderneming biedt je bepaalde producten of diensten aan. Je hebt een doelgroep, waarop je je richt met je activiteiten. Bedenk met deze doelgroep in je achterhoofd hoe je je website wilt inrichten. En denk gelijk welk doel je hebt met je website. Wil je klanten informeren, wil je klanten werven voor jouw dienstverlening, of wil je juist online producten verkopen? Het bewust worden van je doelgroep en je doel bepaalt het soort website. Wel of geen webshop, wel of geen reageer-knoppen, enzovoorts.

Bedenk dat het niet gaat om een website die je zelf mooi vindt. Nou ja, dat is natuurlijk wel belangrijk, maar je primaire doel is het bereiken van je doelgroep. Als ondernemer zoek je steeds weer (nieuwe) klanten en opdrachten. Zorg dus dat je website ‘werkt’. Beter een website die qua vormgeving iets minder aantrekkelijk is, maar wel zorgt voor bezoekers, aanvragen, klanten, opdrachten, inkomsten, dan een website die er wel erg aantrekkelijk uitziet, maar verder niets doet.

Als je hier toch een beetje de weg bent kwijtgeraakt, kijk vooral nog even bij je aantekeningen bij punt 1. Daar heb je immers al gekeken naar andere websites om inspiratie op te doen voor je eigen website. Je hebt daar geïnventariseerd wat je zeker niet, maar ook vooral wel moet doen. En als je er toch niet uitkomt, doe de oefening van punt 1 nog een keer.

 

4. Functionaliteit

Het is al eerder gezegd: zorg voor een website die werkt. Dat betekent allereerst dat je een website opzet die logisch in elkaar zit. Maak er vooral geen Prins Clausplein van, want dan raakt de bezoeker de weg kwijt. Weet dat je bezoeker maar een paar seconden nodig heeft om (onbewust) te bepalen of hij of zij blijft hangen op je website of naar een ander (help, de concurrent!) gaat. Dit punt heeft ook alles te maken met aantrekkelijke vormgeving; daar kom ik in het volgende punt op terug.

Hier gaat het om de techniek. Hoe is je website opgebouwd? Heeft het een heldere structuur? Zijn de diverse pagina’s duidelijk van elkaar onderscheiden? Is het hoofdmenu logisch? Bouw je website zo clean mogelijk. Hoe meer je gaat rommelen, hoe groter de chaos, hoe trager je website gaat en hoe sneller de bezoeker afhaakt. En als de bezoeker eenmaal vertrokken is, komt hij of zij niet snel meer terug.

 

5. Content: Vormgeving, teksten en beelden

Wat geldt voor de functionaliteit geldt ook voor de vormgeving. De ‘achterkant’ van je website dient er strak uit te zien, ook al is die onzichtbaar. De voorkant van je website dient er ook strak uit te zien. En dat is juist het deel dat de bezoeker wel ziet.

De achterkant van je website zorgt voor snelheid, logica, werking. De voorkant van je website zorgt voor de (eerste) indruk. En laat die indruk vooral goed zijn. Okee, je kunt niet iedereen het even goed naar de zin maken, maar je hebt zelf vast wel een beeld van websites waar je liever niet meer naar toe gaat en websites waar je je thuis voelt. Zorg ervoor dat je bezoeker zich thuis voelt op jouw website.

Zie het als een eerste date. De bezoeker belt aan bij je website. Je doet open. Welke indruk heeft jouw bezoeker dan? Zorg er dus voor dat alles helemaal goed is. Dat betekent dat de bezoeker zich welkom voelt op je website, de informatie die hij of zij zoekt snel te vinden is – en toegankelijk geschreven.

Het betekent ook dat je website de look en feel van je huisstijl heeft. Dus herkenbaar en in de lijn met andere uitingen van jouw onderneming. Hetzelfde logo als in andere uitingen, dezelfde kleuren en eventuele andere huisstijlelementen in de vorm van vormen, iconen of andere elementen die herkenbaar voor jouw onderneming en je werkzaamheden zijn.

Je website is een combinatie van vormen en indelingen, ingevuld met de juiste teksten en beelden. Als het om beelden gaat: beperk je in het aantal beelden. Beelden voegen iets toe, ondersteunen de tekst op je website, maar eisen nooit de aandacht op. Nou ja, tenzij je een visueel beroep hebt als bv. fotograaf of designer. Dan ondersteunt de tekst de beelden. Kies je beelden zorgvuldig. En zorg ervoor dat je beelden als geheel bij elkaar passen. Er zijn genoeg websites die je professionele stockfotografie aanbieden, zonder daarvoor te hoeven betalen.

 

6. Google

Hoe goed en hoe mooi je website ook is, google bepaalt! Google ‘leest’ je websiteteksten en bepaalt aan de hand daarvan je positie in de resultaten na een zoekopdracht. In die lijst wil je zo goed mogelijk scoren, zo hoog mogelijk staan. Aan de hand van de teksten op jouw website bepaalt Google (en andere zoekmachines) hoe relevant je bent in een zoekopdracht. Als je dus gevonden wilt worden door je doelgroep (klanten), dan moet je eigenlijk zo goed mogelijk weten hoe die doelgroep zoekt, met welke zoektermen. Over dit onderwerp is nog heel veel meer te schrijven. Later ga ik hier in een apart artikel dieper op in.

 

7. Responsive

Steeds meer gebruikers gebruiken hun tablet of telefoon voor het zoeken van infomatie en het bezoeken van websites. Tot nog niet zo lang geleden werden websites uitsluitend gemaakt voor laptops of desktops, maar anno nu is een website echt achterhaald als ze niet via tablet of telefoon benaderd kunnen worden.

Met een responsive website ben je via elke device te benaderen. Jouw ‘intelligente’ website past zich aan aan de device die de gebruiker op dat moment gebruikt om jouw website te bezoeken. Teksten en beelden blijven goed leesbaar en schalen mee met de tablet of telefoon. Bij de bouw van de website wordt hiermee al rekening gehouden.

Ook Google houdt rekening met hoe responsive jouw website is. Een goede reden dus om met je website helemaal anno nu te zijn. En te blijven, want de ontwikkelingen gaan onverminderd door!

 

En dan?

Er is natuurlijk nog veel meer te zeggen over het bouwen van een website. Dit artikel geeft je een inkijk in de belangrijkste kwesties die je moet weten als je aan de bouw van een website begint. Bedenk vooraf of je zelf je website wilt bouwen of dat je je website door iemand anders laat bouwen. Bedenk vooraf heel goed wat je met je website van plan bent. Beter een grotere investering in een goed gebouwde website die je verder helpt met je onderneming dan het bekende neefje van 15 op de zolderkamer die wel iets voor je in elkaar zet, maar die je eigenlijk blokeert in je ontwikkeling als ondernemer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *