Nee, met een goede website heb je niet 12 maanden per jaar vakantie. Als dat je droom is, moet ik je teleurstellen. Je moet zelf aan het werk voor je (online) marketing! Je kunt het je wel gemakkelijk maken met een goede website. Daar gaat dit artikel over.

 

1. Je website als centraal platform

Je website is de basis van je marketingactiviteiten voor je onderneming. Zie je website als jouw thuisbasis, jouw kantoor, van waaruit alles gebeurt. Vanuit deze basis ga je aan het werk.

Je website dient wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Ik schreef daar al eerder een blog over, maar hier in het kort de belangrijkste punten:

– Je website vertelt helder wie je bent, wat je doet en wat je kan betekenen voor klanten. Vertellen doe je niet alleen met woorden, maar ook met beelden en vormgeving.

– Je website navigeert eenvoudig. Met een klik is de bezoeker (let op: dat is een potentiële klant) bij de informatie die voor hem relevant is, want met dezelfde klik is hij of zij weg.

– Je website is responsive. De meeste bezoekers bekijken je website niet meer op een computerscherm, maar op hun telefoon of tablet. Zorg ervoor dat je website er helemaal goed uitziet, zowel op computer, als op telefoon en tablet.

– Je website is vriendelijk voor Google. Dit is een verhaal apart, maar neem het wel serieus. SEO en zoekmachineoptimalisatie zijn belangrijke begrippen hier. Later schrijf ik een artikel, helemaal besteed aan deze termen.

 

2. Strategie

Online ondernemen vraagt om een duidelijke strategie: wat wil je bereiken met je online marketingactiviteiten, op welke doelgroep ga je jouw activiteiten richten, welke resultaten wil je behalen. Dus niet zomaar ergens beginnen, maar bij het begin. En het begin is dat je eerst gaat omschrijven hoe je je online marketingactiviteiten gaat vormgeven. Ondernemen is ook gewoon anticiperen op de dagelijkse kansen, maar zorg in ieder geval voor de rode draad. En houdt die vast!

Dus: wat wil je bereiken met je marketing, wie wil je bereiken, wanneer wil je dat bereiken, welke investering wil je doen en wat moet dat opleveren? Zorg dat je plan als een stappenplan op een A4 (één is meer dan genoeg) staat, want dat is je rode draad. En je kan dagelijks zien waar je je bevindt in het stappenplan.

 

3. Wie is je ideale klant?

Je wilt het liefst alleen maar ideale klanten. Klanten die een goed product willen voor een eerlijke prijs, tevreden zijn, prettig communiceren, die niet al te moeilijk doen en eenvoudig te bedienen zijn. Maar zo werkt het niet. Elke klant is uniek, heeft zijn of haar eigen wensen en look en feel.

Toch is het goed om voor jezelf de ideale klant te ‘formuleren’. Want dat is je uitgangspunt in je marketingactiviteiten. Hoe ziet die klant eruit, wat is de behoefte van die klant, hoe wil je klant het hebben, hoe wil die klant communiceren? Hoe meer je de ideale klant kunt omschrijven, hoe beter je je marketingactiviteiten kunt uitwerken.

Denk aan:

  • Welke online kanalen ga je gebruiken om je ideale klant te bereiken? Of anders gezegd: waar zijn je ideale klanten online te vinden?
  • Welke behoeftes heeft je ideale klant? Of welke problemen kent je ideale klant, waarvoor jij een oplossing hebt?
  • Op welke manier wil je ideale klant aangesproken worden? Wenst je ideale klant een meer formele tone of voice of is een meer informele benaderingsaanpak op zijn plaats?
  • De verhouding van teksten en beelden. Voor de ene doelgroep gebruik je meer tekst en voor een andere doelgroep is beeldmateriaal belangrijker. Dit hangt ook af van de branch waarin je (klant) werkt.
  • Welk rendement verwacht je op je online marketinginspanningen? En zijn je inspanningen wel te meten op resultaat?

Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten wat de concurrentie doet op dit gebied. En dan af te wegen of je dezelfde inspanningen doet (via dezelfde kanalen) of juist voor een heel andere aanpak kiest. En ben je als ondernemer meer een pionier of meer een volger in dit soort zaken?

 

4. Zoek de klant: actief

Je potentiële klanten (prospects) zitten online overal. En ze zoeken online overal naar de producten en diensten die jij aanbiedt. Aan jou de taak om deze potentiële klanten online te ontmoeten. Hoe doe je dat?

Zoeken kan op twee manieren: actief en passief. We beginnen met de actieve manier. Dat betekent dat je zelf op zoek gaat naar potentiële klanten. Vroeger deed je dat met een advertentie in een lokale krant of een tijdschrift dat gelezen werd door jouw doelgroep. Nou ja, dat gebeurt nog steeds, maar de wereld is een stuk groter geworden met internet. Hoe zoek je je klanten online en waar vind je ze dan? Dat is een kwestie van research en proberen. Inmiddels is er genoeg bekend op welke platforms je jouw potentiële klanten kan ontmoeten. Maak dankbaar gebruik hiervan en doe er je voordeel mee. Op deze manier maak je al een eerste selectie waar je wel en waar je niet actief aanwezig bent om klanten te ontmoeten. Dit geldt online, maar offline natuurlijk ook. Een belangrijke regel in je selectieproces is: je kunt niet overal zijn. Kies een paar kanalen uit en gebruik die goed en regelmatig.

 

5. Zoek de klant: Passief

Een andere manier om met klanten in contact te komen noem ik de passieve manier. Passief klinkt alsof jij niets hoeft te doen (en de klant alles), maar dat is niet waar. Ook nu moet je aan te werk. Met deze methode zorg je voor een inhoudelijke bijdrage rondom jouw producten of diensten. Deze bijdragen zet je op online strategische plekken openbaar. Als potentiële klanten gaan zoeken op informatie naar producten of diensten die jij aanbiedt, zullen ze je gaan vinden. Tenminste, als je het goed doet. Hieronder noem ik een aantal mogelijkheden die je kunt inzetten voor je online marketing.

– Schrijven van blogs en artikelen.

Met interessante artikelen over jouw producten of diensten kun je potentiële klanten nieuwsgierig maken. Als ze jouw artikel lezen en ze vinden dit interessant gaan ze op zoek naar je om te zien wat jij ze aanbiedt. Zo is jouw artikel over een dienst of product dat jij aanbiedt niet alleen informatief, maar tegenlijk ook een marketinginstrument.

– Reageren op interessante artikelen

Misschien ben je zelf geen schrijver, je kunt wel actief zijn door op artikelen van anderen te reageren. Misschien heeft iemand wel een heel interessant artikel geschreven over een relevant onderwerp, maar heb jij vanuit jouw vakgebied wel een waardevolle aanvulling. Ook op deze manier kan je online actief zijn,

– Social Media

Facebook, LinkedIn, Instagram en andere social media platforms vormen een prima plaats om gevonden te worden. Als je een mooi netwerk heb opgebouwd op deze platforms, worden berichten die je op deze platforms post door een grote groep gelezen. De kans dat jouw bijdrage wordt gelezen door een veel grotere groep is groot als iemand jouw bijdrage interessant vindt of erop reageert. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen bereikt jouw bericht een groep mensen die je anders nooit zou hebben bereikt.

– Zoekmachinevriendelijk

Als potentiële klanten een product of dienst zoeken zullen ze eerst online kijken naar de mogelijkheden, specificaties, prijs en beschikbaarheid. Uit wat ze daar vinden zullen ze een selectie maken. Elk (aankoop)proces is anders. Sommige zoekopdrachten zullen bv. geografisch beperkter zijn dan andere opdrachten. Je wilt voor jouw product of dienst in die zoekopdrachten zo hoog mogelijk eindigen, liefst helemaal bovenaan. Daar moet je wel wat voor doen. Google moet jouw website wel heel interessant vinden om hoog te eindigen. Een goed zoekwoordenonderzoek is heel belangrijk, zodat je de juiste mix van woorden hebt, waarop potentiële klanten zoeken. En de inhoud van je website moet relevant zijn om hoog in de resultatenlijst te eindigen.

 

6. Terug naar je website als centraal platform

We gaan dit verhaal afronden. We begonnen met de stelling dat je website een centraal platform voor je online marketingactiviteiten is. Het uitgangspunt is dat je klanten via jouw website bij je aankloppen. Alle online activiteiten zijn inspanningen om potentiële klanten naar jouw website te krijgen. Ik stelde aan het begin dat jouw website jouw kantoor, jouw thuisbasis voor jouw werkzaamheden is. Beter nog is jouw website als je online showroom te zien. In artikelen, op social media en tal van andere plaatsen spreek je mensen aan om ze naar je website te trekken. Daar gebeurt het, worden bezoekers klanten, kiezen ze voor jouw product of dienst en doe je zaken. Zoals vroeger klanten na het lezen van een krantenadvertentie je zouden bellen voor meer informatie, zo bezoeken lezers van jouw artikel of bijdrage op social media jouw website.

 

7. Waarom kiezen klanten voor jouw product of dienst?

Het psychologisch spel van kiezen werkt nog precies hetzelfde als in het pre-internettijdperk. Het is een spel van cognitieve en emotionele beinvloeding. Zorg ervoor dat jouw website aantrekkelijk is. Je hebt mooie voorbeelden op je website, aantrekkelijke referenties, complete productbeschrijving in een aantrekkelijk geheel van vorm, tekst, kleuren, lettertypes, beelden en navigatie.

En is het dan goed? Ja, helemaal goed. Hoef ik dan helemaal niets meer te doen? Nee, helaas! We leven in een 24/7-wereld waarin de ontwikkelingen steeds doorgaan. Wil je vooraan blijven lopen, dan zul je steeds door moeten gaan. Je kunt even stil gaan staan, maar weet dan dat anderen je voorbij lopen. Als je met een goede website als basis online actief blijft zul je zichtbaar en vindbaar blijven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *