Je bent een druk ondernemer en de hele dag bezig met jouw onderneming. Misschien stuur je personeel aan, waar je je handen vol aan hebt. Of je hebt geen personeel en bent verantwoordelijk voor alles in jouw onderneming: verkoop, productie, inkoop, administratie en nog vele andere zaken. Je bent tevreden hoe het gaat en verdient een goed belegde boterham. Marketing is niet nodig, vind je.

Herken je jezelf in het beeld van een drukke ondernemer? Of ben je een startende ondernemer en heb je nog veel zaken te regelen: hoe ga ik mijn marketing en verkoop doen, hoe moet ik mijn back-office inrichten, welke andere aanbieders zijn er in mijn branche actief? Veel vragen moeten nog beantwoord worden.

Online marketing is voor elke ondernemer belangrijk. Want met een goede marketingstrategie houdt je je onderneming op lange termijn gezond. Ik durf de stelling aan dat iedere onderneming vroeg of laat vast loopt als ze geen aandacht heeft voor marketing. In een eerder artikel schreef ik over de zichtbaarheid van jouw onderneming. Marketing is eigenlijk niets meer dan het laten zien van jouw onderneming en op welke manier jij de vraag van de klant kan invullen.

 

1. Bewustwording

Het begint met bewustwording: waarom ben ik ondernemer (geworden)? Wat wil je bereiken met je onderneming? Ben je begonnen met ondernemen, omdat je het leuk leek? Of omdat je ervan overtuigd bent dat je beter bent dan andere aanbieders in jouw branche? Of omdat je weet dat je goed leiding kan geven aan werknemers? Of omdat je het dan beter kan combineren met andere belangrijke zaken in jouw leven?

Niets komt vanzelf. Als we de plantjes in de tuin geen water geven gaan ze ook niet groeien. Dat geldt ook voor ondernemen: we zullen het tijd en aandacht moeten geven (punt 6 in dit artikel). Wat zijn onze doelen (punt 4 in dit artikel)? Als we onze doelen helder hebben, kunnen we ook nadenken welke online marketingstrategie we hanteren (punt 3 in dit artikel).

 

2. Kiezen: korte of lange termijn

In het boek ‘Dromen, durven, doen’ van Ben Tiggelaar lezen we dat we beloond willen worden voor ons gedrag, voor onze inspanningen. En het liefst instant. Dat is menselijk gedrag. Iedereen heeft wel een voorbeeld, waarin we dit herkennen. Als de bestelling niet binnen 24 uur afgeleverd is, zijn we teleurgesteld.

Een directe beloning is prettig voor nu, maar helpt ons dat verder? Een beloning is goed, want het zegt eigenlijk dat het gedrag goed is. En met een beloning word je gemotiveerd om het gedrag te herhalen. Het gevaar van directe beloning is dat we alleen maar het gedrag gaan herhalen voor de beloning. Het wordt automatisch gedrag, zonder verder na te denken. Op termijn treedt dan sleur, uitholling op. De kans dat de beloning minder wordt of minder tevredenheid geeft neemt toe.

Hier zit het verschil tussen korte en lange termijn strategie. Kiezen we voor de korte termijn strategie, dan zijn we in het begin erg tevreden, maar vrezen we een dalende lijn op langere termijn. Als we kiezen voor een lange termijn strategie dan zal het begin moeilijker zijn, maar de investering zal op termijn meer resultaat opleveren. Het maakt jouw onderneming rustiger, stabieler.

 

3. Strategie ontwikkelen

Nog even terug naar de plantjes in de tuin. Met één keer water geven staan ze niet de volgende dag in bloei. Dat begrijpt en accepteert iedereen, want zo werkt de natuur. Zo werkt het ook in ondernemen. En daarom is het bewust worden en het ontwikkelen van een strategie ook zo belangrijk.

Hierboven hebben we het verschil tussen korte en lange termijn duidelijk gemaakt: het resultaat van de korte termijn is prettig, maar met een lange termijn strategie werk je aan een betere continuïteit. Zo benader je ook je online marketingstrategie.

Met een lange termijn strategie werk je stapje voor stapje aan de stabiliteit jouw onderneming. Hier en daar een quick-win is bijvangst, maar dat is niet de focus die je hebt bij een online marketingstrategie.

In je strategie verwoord je wat je bedoeling met jouw onderneming is. Welke doelen wil je halen (stap 4 van dit artikel) en welke inspanningen moet je daarvoor leveren, wat zijn de kosten en welke acties moet je wanneer doen om je doelen te halen. Denk ook hier weer aan het water geven van de planten in de tuin.

 

4. Doelen stellen

In je strategie ga je vaststellen wat je wilt bereiken met je onderneming. Die doelen kun je uitdrukken in omzet in euro’s, of in afzet in aantallen, of in declarabele uren. Dat is afhankelijk van het soort werkzaamheden dat jij met jouw onderneming uitvoert.

Zorg dat de doelen haalbaar zijn. Niets is zo frustrerend als je steeds opnieuw je doelen niet haalt. Aan de andere kant moet je je ambities ook niet te klein maken. Je formuleert je ambities zo, dat ze haalbaar zijn met een goede dosis inspanning. Niets levert meer tevredenheid op als een beloning na hard werken (stap 2 van dit artikel).

In het stellen van doelen is het goed om tussendoelen te formuleren. Als je aan de slag gaat met een strategie voor je online marketing, kun je starten met het formuleren van de einddoelen. Dat is waar je t.z.t. wilt uitkomen. Vervolgens formuleer je de tussenstappen. Als voorbeeld: je gaat je online marketingstrategie voor de komende 5 jaar formuleren. Formuleer in 5 stappen hoe je dit wilt bereiken. Met deze methode heb je je tussentijdse (half)jaardoelen geformuleerd. Je weet dan dat je over 5 jaar ergens staat, maar dat je daar nog niet over een jaar hoeft te staan. Met deze aanpak formuleer je je ambitie en bouw je tegelijkertijd rust en overzicht in.

 

5. Processen inrichten

Als je dan je online strategie geformuleerd hebt, ben je helemaal blij. Je hebt jezelf een overzicht gegeven welke doelen je jezelf hebt gesteld. De vraag die nu centraal staat is hoe je deze doelen gaat behalen. Hoe ga je ervoor zorgen dat je straks niet teleurgesteld bent als je je doelen niet gehaald hebt?

Ik heb eerder al geschreven over het belang van een goede website, het schrijven van artikelen en de inzet van online marketing voor jouw onderneming. Hier een korte opsomming:

  • Je zorgt ervoor dat je een goede, professionele website hebt, gebaseerd op de online marketingstrategie die je voor jouw onderneming hebt ontwikkeld (stap 3 van dit artikel) en die helpt jouw lange termijn doelen (stap 4 van dit artikel) te behalen. Een website is geen doel, maar een middel!
  • Maak een planning, waarmee je je geformuleerde doelen gaat behalen. Een planning is een invulschema waarin je zet wanneer je welke activiteiten gaat doen. Dat kan zijn het schrijven van relevante artikelen (bv. iedere week op woensdagmiddag een artikel schrijven) of het posten van berichten op social media (iedere werkdag om 8:30 uur een bericht op Facebook, LinkedIn en/of Instagram om te werken aan je zichtbaarheid) of het (twee)wekelijks bezoeken van een netwerkevenement. Nou ja, dat het bezoeken van een netwerkavond doe je niet online.
  • Maak een advertentieplan. Wat is je budget voor online advertisering? Waar wil je adverteren, met welke boodschap, wie wil je hiermee bereiken?

 

6. Tijd en aandacht investeren

Denk vooral niet dat alles vanzelf gaat. Als jij niets doet, gebeurt er niets. Niemand zit op jou te wachten, voor jou tien anderen. Alleen de koning is uniek en dat geldt alleen voor Nederland, want wereldwijd zijn er genoeg koningen.

Het is veel werk om een onderneming op te zetten, want je moet alles (zelf) regelen. En als eenmaal alles staat en je bent lekker bezig, dan nog komt het niet vanzelf. Je zult actief aan je zichtbaarheid moeten blijven werken. Hier komt het beeld van de plantjes in de tuin terug: ze hebben jouw aandacht nodig. Jouw onderneming vraagt voortdurend aandacht, inzet, investering.

Bij stap 5 in dit artikel hebben we de planning genoemd. Geef je onderneming voortdurend aandacht door zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep. Dat betekent artikelen schrijven, online adverteren, door middel van e-mailmarketing bestaande klanten en prospects informeren over jouw producten of dienstverlening. Hier geldt ook het lange termijn principe: wil je dat mensen op een moment klant bij je gaan worden, dan zul je voortdurend jezelf onder hun aandacht moeten brengen.

 

7. Ken je markt!

Als ondernemer is het belangrijk om te weten hoe jouw markt eruit ziet. Je weet welke producten of diensten je aanbiedt aan welke doelgroep. Om een goede online marketingstrategie te voeren, is het ook belangrijk om te weten welke andere aanbieders er zijn. Als potentiële klanten jouw producten of diensten nodig hebben, bij welke andere bedrijven informeren ze dan (ook)?

Weet wie je concurrenten zijn, maar weet ook op welke manier jij ondernemer wilt zijn. Wat zijn jouw ondernemerskenmerken die je onderscheiden van de andere aanbieders? Misschien ben jij niet de scherpste in prijs, maar biedt jij wel meer service en productkennis. Of biedt je in combinatie met andere producten een breder assortiment dan andere aanbieders?

Met een goede marktkennis en een duidelijke marktpropositie kun je onderscheidend zijn in je online marketing. Maak daar strategisch gebruikt van.

 

8. Focus

In dit artikel heb je geleerd wat de waarde is van een online marketingstrategie. Korte termijndoelen zijn leuk, maar de lange termijndoelen leveren je een stabiele en rustige onderneming op. Je hebt de lange termijndoelen geformuleerd en ook de tussendoelen geformuleerd, zodat je heel overzichtelijk stapje voor stapje werkt aan je onderneming. Je hebt een planning gemaakt hoe je je online marketing concreet gaat invullen, met artikelen, berichten op social media, online advertenties, etc.

Het is belangrijk om de lijn die je hebt uitgezet vast te houden. Blijf gefocust op de doelen die je gesteld hebt en de taken die je te doen hebt om die doelen te behalen. Niets is zo funest voor jouw onderneming als je na een paar maanden al van koers wijzigt, omdat je denkt dat het niet werkt. Denk nog even aan de plantjes in de tuin.

Nog een laatste gedachte: ondernemen is doen. Steek je handen uit de mouwen. En als je ziet dat je je doelen niet gaat halen, anticipeer dan. Ligt het aan je onderneming dat je je doelen niet gaat halen? Of verandert de markt? Regeren is vooruitzien. Jij bent de kapitein van jouw schip. Stuur tijdig bij.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *