Als ondernemer werk je dagelijks in je bedrijf, doe je opdrachten voor klanten. Maar als ondernemer werk je ook dagelijks aan je bedrijf. Je werkt aan je bedrijf, omdat je weet dat niets vanzelf gaat, dat het werk niet vanzelf naar je toekomt, dat je eerst moet investeren, wil je wat verdienen.

In dit artikel geef ik 15 tips hoe je aan je bedrijf werkt, op weg naar meer omzet.

 

1. Werken aan je zichtbaarheid

Laat jezelf zien. Als we op de fiets door het donker rijden doen we onze verlichting aan. Dat is logisch, want we willen gezien worden. Als we geen verlichting aan doen, worden we niet gezien en de kans op een aanrijding is dan groot.

Zoals je jezelf in het donker in het verkeer laat zien, zo werk je ook aan je zichtbaarheid als ondernemer. Jezelf laten zien kan op heel veel manieren, passend bij het soort onderneming dat jij voert. Als je vooral lokaal werkt kan dat met een advertentie in de lokale krant of met een huis-aan-huis folder (bij B-to-C). Je kunt een facebook-campagne beginnen of regelmatig berichten posten op LinkedIn. De keuzes die je maakt zijn afhankelijk van jouw doelgroep.

 

2. Wees herkenbaar

Iedereen is anders. Ik ben een grafisch ontwerper en ontwerp huisstijlen, maak mooi drukwerk en maak websites. Ik ben daarin niet uniek, want als je drukwerk of een website nodig hebt kun je kiezen uit een heel veel aanbieders.

Je dient je dus te profileren in de werkzaamheden die je aanbiedt. Gelukkig doen we tegenwoordig weer zaken met mensen. Je kunt jezelf kwijt in het werk wat je doet en je daarin profileren. Je hebt iets dat niemand anders heeft. Je stijl van werken en zaken doen zullen sommige ondernemers niet aanspreken, maar anderen weer wel. Jij bent anders dan anderen.

 

3. Werken vanuit het waarom

Simon Sinek is bekend van het boek ‘Begin met het Waarom’. Daarin beschrijft hij de Gouden Cirkel en onderscheidt hij het ‘wat’, het ‘hoe’ en het ‘waarom’. Iedereen weet wat hij of zij doet (‘wat’). De meesten van ons weten ook hoe ze het doen (‘hoe’), maar velen van ons weten niet waarom ze het doen (‘waarom’).

Wat is jouw diepste motivatie in ondernemen? Waar ben je helemaal van overtuigd? Waar geloof je in? We kunnen in ons contact met klanten vertellen wat we doen en hoe we het doen (onderscheiden van anderen). Maar als we onze diepste overtuiging laten zien waarom we het doen, dan leg je verbinding met de ander. Daar ontstaat overtuiging, loyaliteit en besluitvorming.

 

4. Wie is jouw ideale klant?

Iedere ondernemer weet het: je hebt klanten waar je graag voor aan het werk gaat en je hebt klanten waar je hoofdpijn van krijgt. Je krijgt er energie van of het kost je energie. Je klanten leren kennen is belangrijk. Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je de producten of diensten die jij aanbiedt daar op af stemmen. Bedenk wat je moet weten om jouw ideale klant te kunnen omschrijven: is het een man of een vrouw, welke leeftijd en inkomen (B to C) of wat voor soort bedrijf, in welke branche, grootte van het bedrijf, etc (B to B).

Als je weet wie jouw ideale klant is, kun je strategische beslissingen nemen om jouw onderneming (verder) te profileren en werken aan je zichtbaarheid en herkenbaarheid.

 

5. Durf nee te zeggen (of juist ja)

Het is herkenbaar: als je start als ondernemer ben je blij met elke opdracht die je krijgt. Dat is logisch en helemaal niets mis mee. Je bent een starter en zoekende om je onderneming vorm te geven. Gaandeweg dat je bezig bent vindt er een ontwikkeling plaats.

Er komen momenten dat je nee moet zeggen tegen een opdracht. Misschien heb je het al te druk met andere opdrachten. Misschien is het een opdracht, die niet past bij jou en jouw onderneming. Bedenk met welke opdrachten je bouwt aan je onderneming, je positie als ondernemer versterkt, maar bedenk ook welke opdrachten daar niet aan bijdragen.

Durven nee zeggen is lef hebben. Wees dan wel zo aardig om de klant te verwijzen naar een ondernemer uit je netwerk die deze opdracht wel kan uitvoeren. Durven ja zeggen is ook lef hebben. Dat zijn de opdrachten die jouw onderneming verder brengt. Misschien zijn het opdrachten die (net) buiten je ervaringscirkel liggen. Dat is spannend, maar het zorgt wel voor persoonlijke ontwikkeling.

 

6. Keuzes maken

En in het verlengde van durven nee (of juist ja) te zeggen: maak keuzes! Juist in het begin van je ondernemerschap klinkt dit spannend, maar het helpt je enorm in de ontwikkeling van je onderneming. Zoals gezegd ben ik grafisch vormgever en maak frisse huisstijlen, mooi drukwerk en goede websites. Ik houd daarbij van het persoonlijk contact met klanten. Daarom richt ik me op startende en kleine ondernemers. Ik heb lange tijd gewerkt in de non-profit en heb zodoende affinititeit met non-profit organisaties. Ik richt me als grafisch vormgever daarom op kleine ondernemers en non-profit organisaties.

Ik sluit opdrachten die niet binnen mijn primaire focus liggen niet uit, maar in mijn zichtbaarheid en profilering richt ik me op mijn focusgroepen. Zo geef ik richting aan mijn onderneming.

 

7. Strategie uitwerken

Nu je een aantal keuzes hebt gemaakt (zichtbaar zijn, herkenbaar zijn, profilering, ideale klant) kan je werken aan je strategie: hoe bereik ik mijn ideale klanten en op welke manier wil ik communiceren met de doelgroep. Met een strategie heb je een houvast in je ondernemen.

Je zou hier heel goed een visie en missie van je onderneming kunnen formuleren. Vervolgens kun je uitwerken hoe je je doelen wilt gaan behalen, wat je daarvoor nodig hebt en welke stappen je moet gaan zetten. Maak het vooral niet te uitgebreid (probeer je te beperken tot 1x A4) en leg het vooral niet in een bureaula, maar hang het op je prikbord.

 

8. Maak een planning

Als je je strategie uitwerkt en bedenkt wat je allemaal moet doen om je doelen te behalen, maak dan een concrete planning. Daarin staat dan welke stappen (acties) je wanneer moet doen. Doe niet alles tegelijk en maak het haalbaar voor jezelf en zorg voor een logische opbouw.

 

9. Investeer!

Ondernemen gaat niet vanzelf en klanten komen ook niet vanzelf naar je toe. Je zult zelf in beweging moeten komen. Investeer daarom in je onderneming: in tijd, in aandacht, in moeite en in geld. De lasten gaan voor de baten uit. Bedenk goed waar je in investeert. Je hebt middelen nodig om je opdrachten uit te voeren, maar je hebt ook budget nodig om te werken aan je bekendheid door een website te laten bouwen, via online marketing, online advertenties etc. Ook hier is het aloude gezegde van toepassing: zonder zaaien geen oogst!

 

10. Website

Wil je je onderneming laten groeien, zorg dan voor een goede website. Geen bedrijf kan meer zonder eigen website! Als je niet online gevonden wordt, dan zal je onderneming niet of minder hard groeien, dan wanneer je wel online gevonden wordt. Een goede website is de basis voor je online marketing.

Lees mijn artikelen over website bouwen en website laten maken. Daarin lees je wat ik voor je kan betekenen hierin.

 

11. Online marketing

Als ondernemer werk je dagelijks aan je onderneming, door zichtbaar te zijn voor klanten en het werven van nieuwe doelgroepen en klanten. De meeste communicatie en marketing gebeurt tegenwoordig online. Ontwikkel voor jouw onderneming een goed marketingplan, met je website als basis voor je activiteiten. Wees aanwezig op social media, maak gebruik van Adwords en begin met het (laten) schrijven van blogs (artikelen) voor op je website.

Belangrijk is dat je ook hierin keuzes maak. Je kunt niet alles doen en het is beter om een paar zaken goed te doen dan heel veel een beetje. Daarbij geldt natuurlijk wel dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Kies bijvoorbeeld voor advertenties en berichten op facebook als je doelgroep consumenten zijn. LinkedIn gebruik je je meer richt op ondernemers.

 

12. Goede back-office

Om te kunnen ondernemen heb je een goede back-office nodig. Je basis-zaken heb je goed geregeld. Zorg voor een goed CRM-pakket, waarin je je klantgegevens en opdrachten kunt registreren. Hoe groter de onderneming hoe belangrijker het is om een goede registratie te doen; je kunt het niet meer af met alleen je hoofd. Een investering in een goed CRM-pakket is nodig om je onderneming serieus te nemen en verder te laten groeien.

 

13. Ontwikkel jezelf

Bij punt 5 hebben we al gezien dat het belangrijk is om in bepaalde gevallen Nee (of juist Ja) te zeggen. Ondernemen is stappen durven zetten, lef tonen en gewoon doen. We leven in een snelle wereld, dus stilstaan is achteruitgaan. Dat betekent dat je de opdracht aanneemt, die net buiten jouw ervaringscirkel ligt, maar die je als ondernemer wel helpt groeien. Na de uitvoering van de opdracht heb je je ervaringscirkel iets uitgebreid en dat kan aanleiding zijn voor andere klanten om meer of ander werk bij jou uit te besteden. Pak de kansen die nodig zijn om verder te groeien. Blijf je wel bewust afvragen of die opdracht je verder helpt in de goede richting!

 

14. Laat je inspireren

Als ik met de uitvoering van een opdracht ga beginnen, ga ik altijd eerst op zoek naar voorbeelden ter inspiratie. Hoe hebben anderen zo’n soort opdracht uitgevoerd? Wat kan ik daarvan leren? Iedereen laat zich op een andere manier inspireren. Sommigen laten zich inspireren door de natuur, terwijl anderen inspiratie halen uit architectuur. Weet welke inspiratiebronnen jou energie en ideëen geven.

Inspiratie kan je gewoon googlen. Of je gaat naar Pinterest of je volgt interessante Facebook- of LinkedIn-pagina’s. En misschien heeft jouw vakgebied wel interessante tijdschriften, waarop je je kan abonneneren.

 

15. Nu aan de slag en volhouden

Je hebt nagedacht en plannen gemaakt. Je weet wie je bent als ondernemer, wat jouw doelgroep is en hoe je deze wilt bereiken. Dan is het nu tijd om te gaan doen. Je plannen uitvoeren, jouw doelgroep bereiken en in contact komen met potentiële klanten.

Belangrijk is om vast te houden aan je plan. Dat plan gaat pas echt werken als je volhoudt. Gaandeweg hier en daar bijstellen als je ziet dat dat nodig is, maar de grote lijnen houdt je vast. Pas dan wordt je zichtbaar, herkenbaar, leren potentiële klanten je kennen en zullen ze op een moment komen om meer van je te willen weten.

Je kunt dit proces ook wat helpen door bevoorbeeld een actie te lanceren. Dit werkt altijd attentieverhogend en potentiële klanten kunnen hierdoor over de streep getrokken worden om klant bij je te worden. En voor je het weet ben je aan het ondernemen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *