Er is al veel geschreven over websites. Google jouw vraag over een website en je vindt er wel een artikel of blog over. Over trends en ontwikkelingen. Over de techniek, over de inhoud en het belang van een website voor je online marketing. Ook ik heb eerder geschreven over waar je op moet letten als je een website laat bouwen of aan de slag wilt met online marketing.

Desondanks bezoekt iedereen van ons dagelijks websites die niet de standaarden van vandaag volgen. ‘Als ik maar een website heb, dat is voldoende’, hoor ik vaak zeggen. Of ‘mijn website is toch prima, die doet het al jaren’, is ook een bekende uitspraak.

De meeste mensen hebben een auto, die ze jaarlijks laten onderhouden. Verse olie, een technische check en als het nodig is nieuwe banden en remschijven, want we willen comfortabel en veilig op de weg. Toch? En als de auto oud wordt, wordt het tijd voor een nieuwe. Toch?

Met een website is het niet anders. Een website heeft regelmatig onderhoud nodig en na een tijd is die aan vervanging toe. Omdat jouw onderneming zich ontwikkelt dient je website zich mee te ontwikkelen. En van tijd tot tijd zijn er zoveel aanpassingen nodig, dat het beter is om de hele website te vervangen voor een nieuwe.

In dit artikel ga ik in op de vraag waar jouw website aan moet voldoen. Iedere website is anders en iedere onderneming legt andere accenten, maar er is een aantal basisregels die voor elke ondernemer geldt.

 

1. Structuur

De bezoeker vindt op een logische en intuïtieve manier de informatie op jouw website.

De tijd ligt ver achter ons dat de bezoeker de tijd nam om jouw website te bezoeken. Dat was de tijd dat je bij hobby ‘internetten’ invulde. Tegenwoordig is het belangrijk dat je de informatie op jouw website op een logische manier aanbiedt. Een logische opbouw van jouw website en de verschillende pagina’s is vanzelfsprekend geworden. Iedere bezoeker weet dat je je contactgegevens op de pagina contact zet. Zorg dat ze daar staan.

Tegenwoordig vinden we alles op internet. En de informatie die jij (en ik) op jouw (en mijn) website vindt, vindt je ook op andere websites. Jouw informatie is dus niet uniek. Weet wel dat iedereen anders is, dus er is een bepaalde doelgroep die jouw website, jouw teksten en vormgeving prettig vindt.

 

2. Snelheid

Laat je bezoeker niet afhaken

Als een bezoeker de informatie zoekt die hij of zij nodig heeft, doe er dan je best voor dat hij of zij die informatie op jouw website vindt. Dit is namelijk het eerste contact met een potentiële klant. Daar doe je moeite voor. In dit artikel lees je hoe je moeite doet om die bezoeker een prettige tijd op jouw website te geven.

Eén van de belangrijkste elementen is de snelheid van je website. We leven in een economie van vandaag bestellen, morgen leveren. Een bezoeker is snel afgehaakt als jouw website niet snel genoeg is. Weg bezoeker, weg potentiële klant. Als ondernemer kan je je hier al op onderscheiden. Met de succeswebsites-formule biedt Maandagmorgen9uur een platform, dat behoort tot de 3% snelste systemen. Dit is de eerste stap die je zet om je te positioneren in de markt waarin jij onderneemt.

 

3. Responsive

De meeste bezoekers van jouw website gebruiken een telefoon of een tablet

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Inmiddels bekijkt een grote meerderheid van de bezoekers van jouw website deze via telefoon of tablet. Een responsive website is daarom belangrijk. Een responsive website is een website die zich aanpast aan het beeldscherm, waarop de website wordt bekeken. Kijk je op je telefoon naar mijn website, dan weet mijn website met welk beeldscherm (apparaat) jij mijn website bezoekt. De website past zich automatisch aan en zorgt ervoor dat jij mijn website goed kan lezen en bekijken. Waarschijnlijk heb je zelf wel eens een website bekeken op jouw telefoon, die niet responsive was. En wat deed je toen? Inderdaad, je ging op zoek naar een website die de informatie die je zocht wel op een prettige manier weergaf.

 

4. Module-opbouw

Een flexibile website ontwikkelt zich met jouw onderneming mee

De ontwikkelingen op website-designgebied gaan snel, maar ook jouw onderneming ontwikkelt zich. Je hebt misschien nu een website die jouw onderneming goed weergeeft, maar wat gebeurt er met je website als je met jouw onderneming in een nieuwe fase terecht komt? Misschien is volgend jaar jouw aanbod van diensten of producten wel veranderd. Dan moet je je website mee laten ontwikkelen. Niets is zo frustrerend als bezoekers diensten of producten op jouw website vinden, die je niet meer aanbiedt. Weg bezoeker, weg klant.

Met een modulegebouwde website kan je eenvoudig je website aanpassen. Je verwijdert oude pagina’s en voegt nieuwe pagina’s toe. Zelfs in pagina’s kan je snel en eenvoudig delen verwijderen, aanpassen of toevoegen. Je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen met je website, wat tijd en geld scheelt.

 

5. Vormgeving

Houdt het simpel!

Tegenwoordig houden we van een rustig, eenvoudig design. Een website is geen uithangbord meer, dat laat zien hoe creatief je bent. Alle overbodigheden laat je weg. Wordt je website daarmee niet erg saai? Nee, zeker niet. In je design speel je met tekstblokken en beeldmateriaal. Het gaat erom om je bezoekers te informeren over jouw producten of diensten. Dat doe je op een prettige en rustige manier, zodat de bezoeker zich geïnformeerd en aangesproken weet.

Met een eenvoudig, rustige opzet wordt je website sneller geladen (zie punt 2 van dit artikel) en werkt jouw website ook beter en sneller op een telefoon of tablet (zie punt 3 van dit artikel). In het design is het dus zoeken naar de balans tussen eenvoudig en rustig en aantrekkelijk.

 

6. Consequent gebruik van huisstijl

Jouw website is het uitgangspunt van jouw digitale onderneming

Als ondernemer heb je een logo voor je onderneming en de toepassing van jouw huisstijl op briefpapier, flyer- en foldermateriaal en andere offline en online toepassingen. De huisstijl gebruik je ook zo consequent mogelijk op je website, zodat je goed herkenbaar bent.

Jouw website is het digitale deel van jouw onderneming. Dat hoort er helemaal bij. Je doet dus moeite om dat zo goed mogelijk te doen. Als je een potentiële klant hebt ontmoet en je geeft hem of haar jouw visitekaartje, een flyer of ander promotiemateriaal, dan gaat de klant thuis naar je website om je beter te leren kennen. Het is dan in één blik duidelijk dat hij op de goede website zit. Herkenbaarheid is belangrijk.

 

7. Flat design

Wit is in

Smaken verschillen, dus als websitebouwer moet je goed weten wat de smaak van de klant is. Maar de ondernemer die een website laat bouwen moet weer goed weten wat de smaak van de klant is. Gelukkig is hier genoeg over geschreven, dus wil je hier meer over weten, dan kan je daar online genoeg over vinden.

Er zijn genoeg wetmatigheden, die het allemaal wat gemakkelijker maken. De mens is een kuddedier, dus er is altijd een algemene smaak. Ook in webdesign. We houden van eenvoudig flat design, goede beelden en duidelijke, korte teksten. Met een flat design bedoelen we geen schaduwen of driedimensionale trukjes, maar een ‘plat’ ontwerp. Wees niet bang voor witruimtes. Een goed website-ontwerp heeft witruimtes, om de leesbaarheid te vergroten.

 

8. Content

Het spanningsveld tussen leesbaarheid en vindbaarheid

Je website schrijf je voor je bezoekers. Want bezoekers worden klanten en die staan centraal in jouw onderneming. Dat betekent dat je niet bang bent om waarde te leveren aan jouw bezoekers. Waardevolle content maakt jouw website interessant en daarmee jouw onderneming. Je laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied en dat jij met jouw onderneming klanten verder kunt helpen.

Daarnaast is het belangrijk dat je door Google hoog in de resultatenlijst wordt geplaatst als mensen zoeken op informatie en expertise die jij aanbiedt. Een zoekwoordenonderzoek is daarom erg waardevol. Om gevonden te worden door potentiële bezoekers dien je de taal van die bezoekers te spreken. Hier zit wellicht een spanningsveld met de informatie die je aan je bezoekers wilt aanbieden. Bedenk daarbij dat als Google je niet hoog plaatst in de resultatenlijst (op basis van de zoekwoorden die mensen gebruiken om de informatie die jij levert te vinden) je geen (weinig) bezoekers op je website krijgt. En we weten allemaal dat je eerst bezoekers nodig hebt om klanten te krijgen (zie punt 11 van dit artikel).

 

9. Aansprekende beelden

De juiste beelden zijn belangrijker dan de tekst

We hebben gelezen dat een eenvoudig, maar aantrekkelijk vormgegeven website de beste keuze is voor jouw onderneming. Daar horen goed geschreven teksten bij, die in korte blokjes wordt aangeboden.

Naast goede teksten heb je aantrekkelijk beeldmateriaal nodig. Mooie, professionele foto’s die qua beeld duidelijk vertellen waar jouw onderneming voor staat. Met mooi beeldmateriaal kun je je eenvoudig onderscheiden van andere aanbieders. Een goed beeld zegt meer dan een blokje tekst. Investeer daarom in goede fotografie voor jouw website.

 

10. Basis voor online marketing

Jouw website als basis voor jouw marketing

Over online marketing heb ik al artikelen geschreven. Die kun je vinden op mijn website onder artikelen (kennisbank). Jouw website vormt de basis voor je online marketing. Je online activiteiten zijn eigenlijk gewoon pijlen die richting jouw website wijzen. Als mensen geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die jij aanbiedt, zullen ze eerst met je kennismaken op jouw website.

 

11. Conversiegericht

Van bezoekers naar klanten

Het doel van jouw onderneming is om klanten te werven en producten of diensten te verkopen. Jouw inspanningen zijn erop gericht om nieuwe klanten te werven. Dat betekent dat de bezoekers van jouw website potentiële klanten zijn, want ze zoeken op jouw website naar informatie over de producten of diensten die jij levert.

We hebben eerder in dit artikel gelezen dat we moeite moeten doen om bezoekers naar je website te krijgen en dat jouw website aantrekkelijk dient te zijn voor die bezoekers. We gaan nu een stapje verder: we willen van de bezoekers klanten maken. Maak het de bezoeker gemakkelijk om contact met je op te nemen, een offerte aan te vragen of een berichtje achter te laten met het verzoek om meer informatie of contact.

Dit is een belangrijk proces. Geef het de aandacht die het nodig heeft. Zoek uit op welke manier je de bezoeker het beste kunt aanspreken en wat de klant nodig heeft de stap te zetten om klant te worden. In een volgend artikel gaan we met deze vraagstelling aan de slag.

 

12. Waardevol

Durf waarde weg te geven.

We sluiten dit artikel met de stelling: geven loont. De bezoeker op jouw website is geïnteresseerd in jouw onderneming en wil meer weten over jouw producten of diensten. Zorg dat de bezoeker geïnformeerd wordt. Als de bezoeker ervaart dat jij een expert ben op jouw vakgebied, straalt dat vertrouwen uit. Daarmee groeit de sympathie en de commitment van de bezoeker voor jouw onderneming. En stapje voor stapje ontwikkelt de bezoeker zich tot jouw klant.

 

Nieuwsgierig hoe up-to-date jouw website is? Neem contact op met Maandagmorgen9uur voor een websitescan en een advies op maat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *