Als ondernemer wil je zichtbaar zijn. Want als potentiële klanten je niet kennen, weten ze je ook niet te vinden en worden ze geen klant bij je. En geen klanten, betekent ook geen … nou ja, de rest is wel duidelijk.

Hoe ben je dan zichtbaar voor de doelgroep waarop jij je met je ondeneming richt? En als je geen fysieke winkel in het centrum van je woonplaats hebt, hoe weten klanten je dan te vinden? En als je online zichtbaar wilt zijn, hoe doe je dat dan? En als je een website hebt, hoe maak je daar meer van dan een digitaal uithangbord?

In dit artikel gaan we aan het werk met de termen zichtbaarheid en herkenbaarheid.

1. De definitie zichtbaarheid

Van Dale vertaalt de term zichtbaar met ‘gezien kunnen worden’ en ‘duidelijk’. Andere bronnen voegen er termen als ‘opvallen’ aan toe. Andere termen voor zichtbaarheid zijn ‘openlijk’, ‘merkbaar’, ‘manifest’, ‘publiekelijk’. Met de term zichtbaarheid geef je dus aan dat je naar buiten stapt, iets onthult, iets kenbaar maakt aan anderen, het publiek informeert.

Als ondernemer word je zichtbaar met de bedrijfsnaam aan de gevel van je bedrijfsgebouw. Je maakt reclame door periodiek een folder huis-aan-huis te laten verspreiden en door advertenties te zetten in kranten en magazines. Je kunt ook online zichtbaar worden. Dat begint al met een website. Een website is de basis voor je online zichtbaarheid. Daar beginnen je online activiteiten.

Denk niet dat als je een website hebt laten bouwen, dat je er dan bent. Er is meer nodig om online zichtbaar te worden. Hieronder een paar korte, praktische tips als het gaat om online zichtbaarheid.

2. Aandacht geven is aandacht ontvangen

Je wilt met je online zichtbaarheid graag aandacht ontvangen. Bedenk echter dat als jij stil gaat zitten wachten op aandacht het niet gaat gebeuren. Met de armen over elkaar ben je snel vergeten. Mensen – klanten – gaan daar naar toe waar wat gebeurt, waar er beweging is, waar anderen zijn.

Je zult dus moeten investeren. In aandacht geven. Relevante aandacht. Ik geef je een paar tips om dit toe te passen. Bedenk wel dat het voorbeelden zijn, er zijn nog genoeg andere manieren om aandacht te geven.

Gebruik je expertise om artikelen te schrijven. Artikelen die te maken hebben met de producten of diensten die je als ondernemer aanbiedt. Het versterkt je ‘merk’ en je laat de lezers (klanten) zien dat je verstand hebt van de producten of diensten die je aanbiedt. Je geeft de lezer informatie en tips op jouw vakgebied. Je voegt iets toe aan jouw onderneming. Als je dit consequent doet, bouw je aan je eigen merk en expertise. Op deze manier wordt je een autoriteit op jouw vakgebied. Dat is waardevol voor jouw bezoekers, klanten, maar ook voor Google. Die zal je belonen met een goede ranking in de lijst met zoekresultaten.

Wees actief op forums die met jouw vakgebied en onderneming te maken hebben. Kies een paar forums uit (er zullen er vast veel meer zijn, dus maak zorgvuldig je keuze) en reageer op vragen die daar gesteld worden. Het levert je direct niets op, maar je werkt op deze manier wel aan je zichtbaarheid in de markt.

Organiseer een webinar, waarin je een onderwerp behandelt. Zorg dat je een onderwerp neemt, waar je veel van af weet en waarvan je weet dat dat interessant is voor luisteraars. Weet wel dat een webinar organiseren een vak apart is. Je moet sterk zijn in je onderwerp, goede presentatievaardigheden hebben en de back-office (goede software) bezitten om het tot een succes te maken. Maak het aantrekkelijk voor de luisteraars en probeer het interactief te maken, zodat luisteraars geactiveerd worden. En zorg voor een goede follow up!

Met het zichtbaar maken van je onderneming ben je een netwerk aan het opbouwen. En bekendheid. Net als bij een investering de lasten voor de baten uitgaan, gaat bij het zichtbaar worden het geven voor het ontvangen uit. Zorg dat je ruimhartig bent hierin. En bedenk, van het schrijven van waardevolle content wordt je zelf ook beter. En van het presenteren tijdens een webinar ontwikkel je je presentatievaardigheden. Dus je wordt er zelf ook een rijker en wijzer mens van!

3. Cross-Mediaal

Zorg ervoor dat je inspanningen om je online zichtbaarheid te vergroten op elkaar afgestemd zijn. Beter is een paar online-kanalen goed te gebruiken dan heel veel half. Als je een paar kanalen gebruikt om regelmatig een artikel of een video te posten, ga je steeds meer herkend worden. Dat is effectiever dan zonder plan overal iets te posten.

4. Wees jezelf

Misschien vreemd om hier te noemen: Wees jezelf! We zijn (ikzelf ook) geneigd om naar andere te kijken: hoe doe hij of zij het? Pas daarmee op. Natuurlijk mag je naar anderen kijken hoe zij werken aan hun zichtbaarheid, maar neem het niet klakkeloos over. Bedenk goed wat bij jou past. Gebruik de bestaande instrumenten en methoden om online zichtbaar te worden, maar vul het in op de manier die bij jou en jouw onderneming past. In ondernemen is authenticiteit erg belangrijk: sommige klanten kiezen voor een ander product, omdat dat product beter bij ze past, maar andere klanten komen naar jou toe omdat jouw product en manier van ondernemen ze meer aanspreekt. Dat noemen we de gun-factor.

5. Herkenbaarheid

Zichtbaarheid is belangrijk, hebben we net gelezen. Je wilt zichtbaar zijn voor klanten en om nieuwe klanten te werven, maar daar moet je wel wat voor doen. Dat geldt ook voor de herkenbaarheid. Als je herkenbaar bent voor je klanten betekent dit dat de klant jou kent aan de hand van bepaalde kenmerken, die bij jou horen. Je onderscheidt je dus van andere ondernemers.

Herkenbaarheid kan liggen aan je soort product of dienst. Vaak zijn er echter andere ondernemingen die dezelfde producten of diensten aanbieden. Dan is herkenbaarheid op product niet voldoende. Je dient dus herkenbaar te zijn op andere aspecten dan alleen op product. Denk aan service, prijs, maar ook jouw manier van klantencontact en servicegerichtheid.

6. Visuele herkenbaarheid

Herkenbaarheid begint bij een eigen identiteit als ondernemer. Je hebt een logo, die iets van je werk als ondernemer uitdrukt. Het logo kan productgericht zijn, maar je kan ook met een logo je identiteit als ondernemer uitdrukken. Vormen, kleuren en lettertypes bepalen je visuele herkenbaarheid. Je kunt bv. een open, sociale identiteit opzetten, of een strakke, zakelijke identiteit. Als je voor het eerste kiest krijg je een andere visuele identiteit dan als je kiest voor het laatste.

De visuele identiteit pas je toe op alle gebieden van het ondernemen. Je zorgt dat je in je huisstijl herkenbaar bent, dus je logo is altijd hetzelfde: op je website, op je briefpapier, in de handtekening van je email. Je kunt het zo gek maken als je wilt: je kunt de kleur van je kleding erop aanpassen en zelfs de kleur van je auto. de belangrijkste regel is: als je het doet, doe het dan goed!

7. Natuurlijke herkenbaarheid

Misschien nog wel belangrijker is je natuurlijke herkenbaarheid. Wees wie je bent! Hoe doe je zaken, hoe ga je met klanten om? Op welke manier communiceer je met klanten? Als je zegt klant- en servicegericht te zijn, doe dat dan ook. Juist op dit soort aspecten kan je klanten voor je winnen en groeit er een vorm van klantenkring en -binding.

En dit is altijd waar: je zult aantrekkelijk zijn voor bepaalde klanten, maar andere klanten hebben geen klik met jou als persoon of met jouw werkwijze. Doe daar niets aan. Of alleen als je weet dat je het niet goed doet. Je kunt niet iedereen plezieren!

8. Nog een keer: wees herkenbaar

Laat klanten weten waar je voor staat. Alleen dan zullen klanten voor je kiezen. Bouw aan je eigen merk, je eigen sterke merk. Durf keuzes te maken: doe waar je goed in bent en doe niet waar je minder goed in bent. Op deze manier ben je aantrekkelijk voor klanten en zullen ze sneller voor je kiezen.

Het is dus erg belangrijk om bewuste keuzes te maken voor jouw bedrijf: wie ben je en waar ben je goed in. Je zou een korte pitch van jezelf kunnen maken, waarin je jezelf, je werk en je positionering duidelijk omschrijft. Een pitch is een korte presentatie van jezelf, die je altijd paraat hebt voor als je (onverwacht) iemand ontmoet die je graag wilt vertellen over jou en je bedrijf. Het wordt ook wel elevator pitch genoemd: je ontmoet iemand bij het instappen van de lift en als je op de juiste verdieping weer uitstapt heb je de persoon duidelijk gemaakt wat je voor hem of haar kunt betekenen.

9. Wat leerde ik hier zelf van?

Mijn eerste jaren als (startende) ondernemer was een groot proces van vallen en opstaan. Ik begreep er niets van! Ik dacht het goed te doen, maar het lukte niet. En langzamerhand leerde ik de les: ondernemen moet je leren, ondernemen is doen. Niemand (nou ja, bijna niemand dan) zit op je te wachten.

Een bekende omdenken-spreuk is: Als je aandacht nodig hebt, ga het geven. Je zult zelf de eerste stap moeten zetten. Zichtbaar worden, zodat mensen (klanten) je leren kennen. Maar wees op je hoede: kies vooral enkele manieren (kanalen, instrumenten, methoden) om zichtbaar te worden en gebruik die goed en intensief. Houdt het beheersbaar. En als je zichtbaar bent, ga dan ook aan het werk met je herkenbaarheid. Een andere omdenken-spreuk is: Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. Wie ben je, waar ben je goed is, hoe wil je ondernemen, hoe wil je met klanten omgaan.

En als laatste: doen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *