Een goede blog schrijven is helemaal niet moeilijk. Net als de meeste andere dingen. Koken is niet moeilijk (vaak gedaan), net als olie verversen van je auto (nog nooit gedaan) of de infrastructuur van een wereldstad verbeteren (misschien is dat laatste wel iets moeilijker). Je moet het gewoon doen (of gedaan hebben) om het te weten. En door het vaker te doen, wordt je er ook steeds beter in. Deze blog wordt mijn beste blog. En de volgende wordt nog beter!

 

1. Zorg voor een goede opbouw en structuur

Je blog staat met een goede opbouw van jouw tekst. Je begint bij het begin en je eindigt met het einde. Dus eerst een goede inleiding, de waarom of de aanleiding van jouw verhaal. Zorg dat de lezer jouw verhaal wordt ingetrokken. Dat kan je doen met een stevige bewering of een prikkelende vraag. Je schudt de lezer wakker en zorgt ervoor dat de lezer op dat moment niets liever wil dan je hele blog lezen.

Jouw verhaal is als een brug. Je wilt de lezer naar de overkant van het water brengen. Eerst komt het stijgende stuk. Dat is de intro van jouw verhaal, je bewering of de vraag die je stelt. Als de stijging voorbij is, kom je boven het water. Dat is het centrale stuk van jouw betoog. Dat kunnen argumenten zijn, op basis waarvan je je bewering doet, of gedachten om de vraag die je in de introductie stelde te kunnen beantwoorden. Je bent bezig om de lezer te overtuigen van jouw argumenten, of door een bepaald gedachteproces te leiden. Tenslotte wil je aan de andere kant van het water uitkomen. En als je dan aan de andere kant van het water bent, moet je nog wel van die brug zien af te komen. Dat kunnen je conclusies zijn, je slotargumenten, een richtingaanwijzer voor je lezer of een call-to-action of aankoopadvies, afhankelijk met welke bedoeling je het artikel hebt geschreven.

Tip: maak een mindmap van het onderwerp dat je wilt behandelen in een artikel. Pak pen en papier en schrijf je onderwerp groot in het midden van het papier. Ga associeren op het onderwerp en schrijf belangrijke steekwoorden eromheen. Eventueel associeer je door op de deelbegrippen. Zo ontstaat je verhaal in hoofdlijnen, nog voordat je bent begonnen met het schrijven van je artikel.

 

2. Doel en doelgroep

Is bovenstaande alinea een goed begin van deze blog? Ja en nee. Ja, want de blog begint met een duidelijke opening (de bewering dat het schrijven van een helemaal niet zo moeilijk is en het voorbeeld van een brug is sprekend). Nee, want waarom stel ik deze bewering en voor wie is die bestemd?

Juist, voordat je begint met schrijven bepaal je eerst voor wie je het artikel gaat schrijven en met welk doel je schrijft. Wil je lezers informeren? Wil je een product of een dienst verkopen? Schrijf je voor een groep specialisten, dan zul je m.n. informatief schrijven. Je hebt een onderzoek gedaan en je wilt de conclusies delen. Of er is behoefte aan kennis over een bepaald onderwerp en jij schrijft een informatief stuk tekst. Als je voor consumenten schrijft, schrijf je veel meer op een snelle, leesbare manier over een onderwerp. Spreektaal is dan schrijftaal. Wil je een groep potentiele klanten overtuigen van een product of dienst die jij graag wil verkopen, dan zul je veel meer met aankoopargumenten komen(let op: geen verkoopargumenten, want je verplaatst je in de lezer van dit artikel – zie punt 4).

 

3. Heldere schrijfstijl

Als je je doel en de doelgroep van jouw betoog hebt bepaald, weet je ook op welke manier je het artikel gaat schrijven. Ga je een informatief verhaal schrijven, dan is de inhoud belangrijk. Schrijf je meer richting marketing en sales, dan is de tone of voice belangrijk. Met een informatief verhaal wil je kennis overdragen aan de lezer; met een wervend verhaal wil je de lezer enthousiast maken over bv. jouw dienst of product.

Dit zijn de kenmerken van een heldere schrijfstijl:

  • Herkenbare, concrete voorbeelden, die je in gedachten voor je ziet
  • Vlotte schrijfstijl, alsof je een enthousiast verhaal aan het vertellen bent
  • Een positief woordgebruik, belangrlijk als het gaat om aankoopargumenten
  • Schrijf in de actieve vorm, en voorkom hulpwerkwoorden (zullen, komen, mogen, moeten)

 

4. Verplaats je in de lezer

Het gaat niet om het schrijven van jouw artikel, maar om het lezen! Niet jij staat centraal, maar hij of zij. Regel nummer 1 als je artikelen schrijft: vermijd de ik-vorm. Eigenlijk zou het gewoon verboden moeten worden. Nou ja, dat is ook wel erg stellig, want soms moet je wel vanuit jezelf schrijven (zie punt 8 van deze blog).

Deze regel betekent dan ook dat je niet opschrijft wat jij belangrijk vindt, maar wat de lezer (doelgroep, klant) moet horen, te weten moet komen. Als je de lezer wilt aanzetten tot een actie (zie punt 9 van deze blog) moet je hem of haar de argumenten geven om hem of haar in beweging te krijgen (conclusie trekken, call-to-action).

Een voorbeeld: ik vind een Renault Clio een mooie auto, maar als die auto rood is, vind ik die al een stuk minder aantrekkelijk. Als ik verkoper ben bij de plaatselijke Renault-dealer en iemand wil heel graag een rode Renault Clio kopen, ga ik dan argumenten noemen tegen een rode Clio? Juist, want stel je voor dat de koper heel graag een rode auto wil kopen en de Peugeot-dealer zit aan de overkant van de straat?

 

5. Werk interactief

Het effect van jouw artikel is de interactie ervan. Als de lezer jouw betoog heeft gelezen, maar vervolgens zijn schouders ophaalt en doorgaat met waar hij mee bezig was, is jouw inspanning tevergeefs. Maar hoe maak je een tekst dan interactief, hoor ik je nu zeggen. Dat kan toch helemaal niet bij een geschreven tekst? Jawel, dat kan wel!

Het vorige punt ging erover dat de schrijver zich verplaatst in de rol van de lezer. Je schrijft dus jouw verhaal vanuit het perspectief van de lezer. Deze lezer staat centraal in jouw verhaal. Op deze manier maak je verbinding met de lezer en houd je hem of haar een spiegel voor. Je formuleert stellingen en stelt vragen die de lezer aan het denken zetten.

 

6. Wees wervend en informatief

Wees niet bang om kennis te delen met anderen. De kennis die jij hebt (weg te geven), wordt op vele andere plaatsen ook al gedeeld. De lezer (klant) komt toch wel aan de informatie die hij of zij nodig heeft. Je concurreert nooit op informatie! Dus draai deze gedachte om: informeer jouw (potentiële) klanten. Op deze manier gaan ze jou zien als expert op dat gebied en dat is precies wat je nodig hebt. Als jij informatie over een bepaald onderwerp deelt met jouw groep en je voegt een goede call-to-action (punt 9 van deze blog) toe, dan weet de lezer van jouw artikel waar ze bij jou voor terecht kunnen. Dus: niet karig zijn met informatie!

Als je het delen van de informatie combineert met een wervende schrijfstijl, ben je bezig met marketing. Je bent je dan namelijk aan het onderscheiden. Je wordt zichtbaar en herkenbaar voor je lezer.

We willen allemaal aantrekkelijk en aardig gevonden worden. Werk in je artikelen aan dat positieve beeld!

 

7. Zorg voor voldoende afwisseling

Neem deze tekst. Gefeliciteerd, je bent al bij punt 7 aangekomen. Je hebt al meer dan 1.200 woorden gelezen, al ga ik er vanuit dat je niet alles gelezen hebt, maar er een beetje doorheen ‘gescand’ hebt. Maar is deze tekst nu zo aantrekkelijk om te lezen? Nee, inderdaad niet. Alleen bij punt 3 wordt gebruik gemaakt van opsommingstekens. En het voorbeeld bij punt 5 over de rode Renault Clio is sprekend. dat is wel weinig voor zo grote lap tekst.

Je kunt op een hele eenvoudige manier afwisseling in je tekst brengen, waardoor de leesbaarheid wordt vergroot:

  • Zorg dat je je tekst hebt ingedeeld aan de hand van tussenkoppen. En dan vormen de tussenkoppen gelijk de rode draad van jouw verhaal (een soort navigatie tot je bestemming bereikt hoort)
  • Maak gebruik van opsommingstekens of -nummering
  • Gebruik aansprekende voorbeelden in je tekst om je beweringen in te kleuren
  • Voeg quotes toe en zorg dat je ook als quotes leesbaar zijn in de tekst. Quotes zijn herkenbaar door hun andere tekstopmaak
  • werk met beeldmateriaal, als het beeld de tekst ondersteunt.

 

8. Wees een expert – wees persoonlijk

Dit is misschien wel de mooiste combinatie die er is! Laat de lezer maar weten dat jij goed geinformeerd bent over ‘jouw’ onderwerp. Je mag trots zijn op je expert-niveau. Gebruik dat dan ook als marketinginstrument richting jouw doelgroep. Neem punt 6 van deze blog ter harte: wees niet bang om kennis te delen met jouw doelgroep. De kennis is openbaar en als jouw doelgroep het niet van jou hoort, dan horen ze de informatie wel van iemand anders. Zorg dat jij voor jouw doelgroep een expert wordt.

Tegelijkertijd is het belangrijk om persoonlijk te zijn. De tijd dat het alleen zou gaan om de informatie (jij als expert) ligt achter ons. Tegenwoordig mogen we onszelf zijn, persoonlijk richting onze doelgroep (klanten). De doelgroep wil jou leren kennen als expert, maar wil zaken doen met jou als persoon.

Als je een rode Renault Clio wilt kopen, heb je keuze uit honderden exemplaren, verspreid door het hele land. Zorg ervoor dat de klant jouw rode Renault Clio koopt. Niet omdat de auto rood is, maar omdat jij de klant begrijpt en hem of haar stap voor stap door het proces begeleidt.

 

9. Zorg voor een goede afsluiting

Als je aan het einde komt van jouw blog, zorg je voor een goede afsluiting. De soort afsluiting is afhankelijk van het doel van jouw artikel en van de doelgroep waarvoor je schrijft. We gaan terug naar het beeld van de brug. Je bent nu het water over. We zetten de afdaling in, we gaan van de brug af. Je hebt je punt(en) gemaakt; nu ga je afronden.

Wat leerde je van dit artikel? Dat je voordat je jouw verhaal gaat schrijven je eerst een paar basisvragen moet stellen: waarom ga ik dit verhaal schrijven? En voor wie? En wat wil ik dat de lezer uit dit verhaal leert? En wat wil ik dat de lezer aan het einde van dit verhaal gaat doen?

In dit verhaal leerde je eerst het doel, de doelgroep en de structuur van je verhaal neer te zetten, aan de hand van een mindmap. Vind je dat je dat in dit verhaal hebt geleerd? Wil je graag meer weten over het schrijven van artikelen over jouw expertise voor jouw doelgroep? En hoe je het schrijven van artikelen kan inzetten als marketinginstrument? Schroom niet en stuur mij een berichtje. Ik help je graag een stapje verder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *